Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Društveni aspekt diskursno-semantičkog modela procjene u britanskim reklamnim oglasima: kategorija stavova

Agata Križan ; Sveučilište u Mariboru


Puni tekst: engleski pdf 886 Kb

str. 643-665

preuzimanja: 509

citiraj


Sažetak

Rad se bavi jezikom procjene stavova i njegovim pojavljivanjem u tekstovima 200 nasumično odabranih suvremenih tiskanih oglasa iz britanskih časopisa pretežno usmjerenih prema ženskom čitateljstvu. U svrhu ove analize, primjenjen je diskursno-semantički model procjene Martina i Whitea (2005), koji raščlanjuje stav kao jedan od tri glavna glavna sredstva stvaranja značenja na afekt, procjenu i poštovanje. U radu se predstavljaju rezultati čestote pojavljivanja izravno i neizravno iznesenih stavova u reklamnim oglasima i raspravlja se o osobinama nekih odabira pri iznošenju stavova, uključujući način njihova odražavanja, kategorizaciju im status i društveni učinak. Ne zanima nas samo jezik kojim se eksplicitno kodiraju stavovi, nego i jezični potencijal za poticanje stavova. Rezultati pokazuju da se višestruko stvaranje stavova i ogroman potencijal jezika reklamiranja da ih potakne, često kreativnom uporabom jezika, može okarakterizirati kao tipična osobina jezika reklamiranja. Tvrdim da su i eksplicitni i implicitni stavovi jedan od ključnih elemenata za uspostavljanje vrijednosti, normi i veza sudionika u komunikaciji, što čini jezik izricanja stavova društveno važnim. Također pokušavam opravdati kodiranje stavova na temelju konteksta i ko-teksta. Po sistemsko-funkcionalnoj gramatici, kontekst igra važnu ulogu pri interpretaciji teksta te je, budući da procjena ispunjava interpersonalnu funkciju jezika, priznavanje konteksta pri interpretaciji procjena od ključne važnosti.

Ključne riječi

model procjene, procjena, reklamni oglasi, stav, društveni aspekt

Hrčak ID:

170676

URI

https://hrcak.srce.hr/170676

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 994 *