Arti musices, Vol. 47 No. 1-2, 2016.
Izvorni znanstveni članak
Dalekosežni glazbeni učinci talijanskih Grand tours Ignaza Marije von Attems-Heiligenkreutza (1714-1762) i Thomasa Graya (1716-1771)
Metoda Kokole
; Znanstvenoraziskovalni center SAZU, Muzikološki inštitut, Ljubljana, Slovenija
Sažetak
Članak obrađuje fenomen glazbe u kontekstu prvorazredne kulturne stavke 18. stoljeća – Velike turneje (Grand Tour) po Italiji. Polazište je skupina glazbenih rukopisa što su nekoć pripadali mladome plemiću na njegovu odgojnom posjetu Italiji godine 1738. Uža domovina grofa Ignaza von Attemsa bila je južna austrijska pokrajina Štajerska. Analizom glazbe i interdisciplinarnom kontekstualizacijom njegovih pisama mogu se sigurno ustanoviti kulturni transferi glazbenog repertoara između gradova zemlje koju je posjetio i njegove uže domovine. Uspoređuju li se činjenice iz glazbene zbirke njegove supruge (zbirka Attems nalazi se danas u SI-Mpa) i iz drugih srodnih materijala došlo se nasumce do novih otkrića, tj. dosad nepoznatog uglazbljenja jedne opere poznatoga autora (Andrea Bernasconi). Jedan od ključeva za postavljanje ove hipoteze nađen je u rukopisima koje je prepisao drugi putnik Velike turneje, mnogo poznatiji Englez Thomas Gray, koji je također posjetio Italiju 1738. godine i za sobom ostavio glazbene rukopise i korespondenciju. Pokazalo se da kulturni utjecaj ovih neposrednih glazbenih iskustava, kao i konkretni glazbeni suveniri koje su putnici Velikih turneja prenijeli iz Italije u njihove domovine, imaju – što je vidljivo na dva primjera – daleko veću važnost nego što se dosada vjerovalo, pa će istraživanje u tom smjeru nesumnjivo baciti novo svjetlo ili objasniti neke od još uvijek maglovitih aspekata zamršene mreže europskih kulturnih razmjena u 18. stoljeću.
Ključne riječi
kulturna povijest; 18. stoljeće; Grand Tour; operne arije; Ignaz Maria von Attems; Thomas Gray
Hrčak ID:
173157
URI
Datum izdavanja:
27.1.2017.
Posjeta: 2.298 *