Govor, Vol. 23 No. 2, 2006.
Izvorni znanstveni članak
VIBRATO ŠKOLOVANIH MUŠKIH PJEVAČKIH GLASOVA
Gordana Varošanec-Škarić
; Filozofski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Frekvencijska modulacija fundamentalne frekvencije istražila se na tri muška školovana operna pjevačka glasa: slavnom starijem basbaritonu (80 g.) i dvama mladim pjevačkim glasovima (basbariton i bas. 24 i 22 g.) snimljenim u istim uvjetima. Na temelju zadržanih vokala u pjevanju arija, vokaliza. popijevki, ljestvice u Praat programu učinjene su uske sonogramske analize tonova i slike periodičnih promjena tonova te je izračunata brzina vi brat a (rate), zamah vi brata (extent), srednje vrijednosti f>, standardne devijacije fo, raspon fo (minimalne i maksimalne vrijednosti fo), jitter (%), shimmer (dB), HNR (dB). Kontrolnu skupinu usporedbe nekih akustičkih varijabli na temelju fonacije vokala /a/ činilo je šest zdravih nepjevačkih muških glasova. Pokazalo se da su pjevački glasovi stabilniji od nepjevačkih jer nije bilo toliko statistički pouzdanih razlika unutar akustičkih varijabli tijekom trajanja tona. odnosno fonacije. Pri računanju vibrata pjevačkih glasova izabrani su tonovi koji traju dovoljno dugo da se vrijeme od jednog do drugog vala može valjano izmjeriti na spektrogramskom prikazu. Kako brzina vibrata varira tijekom trajanja tona. tj. pri kraju dolazi do porasta brzine vibrata, nastojalo se uzeti sredinu trajanja za izračun prosječne brzine. Utvrđeno je da je brzina vibrata u granicama standarda dobrog pjevačkog glasa: prosječna brzina kod iskusnog basbaritonci iznosi 5.23 Hz. mlađeg basbaritona 5.28 Hz i mlađeg basa (basso cantante) 5.03 Hz s varijabilnošču ovisno o notama i dobi. Zamasi vibrata točni su kod starijeg svjetski znamenitog basbaritona Tomislava Neralića. kod mlađeg basbaritona premašuju vrijednosti 'A tona prema gore i 'A uma prema dolje od srednjeg tona, a mlađi bas ima točne zamahe na nižim i srednjim tonovima. Pjevački vibrato je ujedno kultivirani obrađeni vokalni tremor, pa zadivljuje koliko je estetski sačuvan stariji pjevački glas, iako je tremor postao disperiodičan tijekom trajanja tona, ali shimmer se ne mijenja znakovito. Kad se uspoređuju mjere vibrata na različitim notama, zamjetno je da se dobar vibrato događa pouzdanije na srednjim pjevačkim rasponima tonova fo, nego na vrlo niskoj i vrlo visokoj fa. Nije se pokazala potpuna stalnost vrijednosti vibrata kod svakog pojedinačnog pjevača, tj. različita brzina ovisi o vokalu, tonu. interpretaciji — vrsti koju pjeva
Ključne riječi
vibrato; školovani muški pjevački glas; pjevački glas; akustička analiza glasa
Hrčak ID:
173650
URI
Datum izdavanja:
1.9.2006.
Posjeta: 1.108 *