Izvorni znanstveni članak
Elementi gotičke fikcije u filmu Pedra Almodóvara Koža u kojoj živim (2011)
Jelena Pataki
orcid.org/0000-0001-8727-3156
; Filozozofski fakultet Sveučilišta u Osijeku
Sažetak
Cilj je rada istražiti elemente gotičke književnosti u filmu Koža u kojoj živim (2011) priznatog španjolskog redatelja Pedra Almodóvara. Film se često promatra kao izričito moderno umjetničko djelo zahvaljujući bavljenju suvremenom problematikom složenih etičkih i moralnih nedoumica povezanih s genetskim inženjeringom i raslojavanjem identiteta pojedinca. Unatoč neporecivoj prisutnosti navedenih elemenata, tekst namjerava pokazati kako struktura filma zapravo čvrsto počiva na mnogo starijoj matrici, onoj gotičke književnosti, očitujući se brojnim prepoznatljivim i lako uočljivim motivima i konvencijama. Počevši s klasičnim gotičkim toposom – bespomoćnom junakinjom smještenom usred jezive, klaustrofobične arhitekture te groteskne atmosfere koja pobuđuje strepnju pred neizbježnom propašću – u radu se promišlja o Almodóvarovu prikazu koncepata kao što su smrt, dvojnici i snovi kako bi se pokazalo da djelo španjolskog redatelja dijeli brojne sličnosti s kanonskim anglofonim žanrom. Nadalje, analiza se neizostavno dotiče uočljivih poveznica između Frankensteina, ključnog teksta gotičke književnosti, te suvremenih parnjaka Shelleyina ludog znanstvenika i Čudovišta, utjelovljenih dr. Robertom Ledgardom i njegovom Verom.
Ključne riječi
Pedro Almodóvar; Koža u kojoj živim; elementi gotičke književnosti; progonjena junakinja; ludi znanstvenik; opsesivna ljubav; želja za pobjedom nad smrću; Frankenstein
Hrčak ID:
174415
URI
Datum izdavanja:
30.12.2016.
Posjeta: 3.043 *