Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Alegorija onostranih putovanja u srednjovjekovnoj književnosti

Dolores Grmača orcid id orcid.org/0000-0002-6300-0775 ; Odsjek za kroatistiku, Filozofski fakultet – Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 212 Kb

str. 129-169

preuzimanja: 840

citiraj


Sažetak

U radu se na korpusu eshatoloških vizija zasvjedočenih i u hrvatskoj srednjovjekovnoj književnosti istražuju alegorijski elementi u stvaranju topografije zagrobnoga svijeta i alegorijsko tumačenje onostranih putovanja. Iako je vrhunac vizionarske tradicije Danteovo alegorijsko putovanje, vizije onostranosti koje mu prethode ne mogu se svrstati u žanr alegorije. Budući da je alegorija izuzetno važna i na kompozicijskoj i na hermeneutičkoj razini takvih tekstova, može se govoriti o alegoriji putovanja. Važnost književnog žanra vizija odražava se i u utjecaju na kršćansku eshatologiju, teološku disciplinu, i posebice na pučku duhovnost u kojoj je do danas velikim dijelom zadržan imaginarij onostranosti kakav je nastao u vizionarskoj tradiciji. Putovanje prostorima onostranosti prikazano je poput putopisa: slikama ovostranog putovanja. Sve eshatološke vizije u hrvatskome srednjovjekovlju imaju istu strukturu: putovanje - povratak i sve ističu važnost unutarnje preobrazbe, unutarnjeg odraza onostranog na ovozemaljsko putovanje. Iako vizije govore o eshatološkoj stvarnosti, izostaju teme poput Kristova ponovnog dolaska (paruzija), Posljednji sud, uskrsnuće tijela. Vizije u središte stavljaju događaj čovjekove osobne smrti i nastavak života u zagrobnome svijetu, alegorijski opis topografije onostranosti, kao i način budućeg bivanja. Takav je antropocentrični pristup u suvremenoj eshatologiji zamijenjen kristološkim, ali je put sigurna stizanja u raj ostao isti: činiti dobra djela - spas na onome svijetu zaslužuje se na ovome.

Ključne riječi

alegorija putovanja; srednjovjekovne vizije; zagrobni život; čistilište; pakao; raj; topografija onostranosti

Hrčak ID:

174581

URI

https://hrcak.srce.hr/174581

Datum izdavanja:

3.12.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.369 *