Govor, Vol. 11 No. 2, 1994.
Stručni rad
RETORIČKE VRSTE U NASTAVI JEZIČNOG IZRAŽAVANJA U GIMNAZIJAMA
Mirjana Benjak
; Srednja škola "Vladimir Gortan", Buje
Sažetak
U radu se govori o zastupljenosti i položaju retoričkih vrsta u nastavi jezičnog izražavanja u gimnazijama. U novom Nastavnom programu za gimanzije (1995) u sklopu nastavnog predmeta Hrvatski jezik nalazi se uz Hrvatski jezik i Hrvatska i svjetska književnost i nastavno područje Jezično izražavanje. Na temelju analize Nastavnog plana i programa utvrdila sam mjesto koje zauzima govorna kultura u gimanazijskoj nastavi. Polazeći od neupitnosti činjenice da se vještina govorenja morala uključiti u programe suvremenog obrazovanja, zanimalo me je li ona u njima prisutna samo deklarativno ili je našla ono mjesto koje odista zaslužuje u srednjoškolskoj nastavi. Kako u Nastavnom programu stoji da je jedna od svrha nastave hrvatskog jezika "steći jezično znanje, jezičnu kulturu i sposobnosti za porabu hrvatskoga jezika u svim tekstovnim vrstama, funkcionalnim stilovima i priopćajnim sredstvima ", potrebno je omogućiti svakom učeniku da se iskaže u različitim vrstama govornog, a ne samo pisanog izražavanja. Polazeći od Škarićeve tvrdnje da je "govor oblik demokratskog komuniciranja" i "glavni način povezivanja s ljudima ", zauzimam se za komunikacijsko-st\>aralački metodički sustav u nastavi govora, te sam prikazala neke od njegovih realizacija u nastavnoj praksi. Kako sam pošla od načela životnosti, govorne sam nastavne jedinice uključila u životnu praksu učenika, čime je omogućeno njihovo uspješnije "osvajanje riječi" te razvijanje svijesti o vlastitom govorenju.
Ključne riječi
retoričke vrste; nastava jezika
Hrčak ID:
175991
URI
Datum izdavanja:
1.9.1994.
Posjeta: 1.898 *