Logopedija, Vol. 7 No. 1, 2017.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/log.7.1.5
Leksička analiza početnica
Sanja Miličić
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, studentica
Jelena Kuvač Kraljević
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju
Mirjana Lenček
orcid.org/0000-0002-3658-949X
; Sveučilište u Zagrebu, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Odsjek za logopediju
Sažetak
Početnice služe formalnom opismenjavanju, ali i bogaćenju rječnika te stjecanju novih znanja. Stoga su sadržaj i jezična složenost početnice važne karike u osiguravanju uspješnog čitanja i motiviranosti djece za učenje. U skladu s ovim naznakama cilj je ovog rada leksička analiza triju početnica, koje je odobrilo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta Republike Hrvatske. Posebno su analizirani tekstovi i upute za rješavanje zadataka te objašnjenja nepoznatih riječi i komentari. Na leksičkoj razini problematizira se pojavnost pojavnica i natuknica te svrha niskočestotnih riječi. Niskočestotne riječi izdvojene su prema kriteriju Becka i sur. (2002), to su riječi koje su se pojavile manje od dvanaest puta. Poznato je kako velik broj nepoznatih riječi dovodi do otežanog razumijevanja teksta i ne pridonosi bogaćenju rječnika. Rezultati analize pokazuju kako se većina riječi u svim početnicama pojavljuje nedovoljno (odnosno manje od dvanaest puta), a time nisu ni prisutne u različitim kontekstima, a to je preduvjet za njihovo učenje. Dobiveni podaci upućuju na važnost izrade takvih početnica, u kojima prevladavaju djeci poznate riječi i koje se ponavljaju u različitim kontekstima, kako bi se riječ usvojila i time osiguralo uspješno čitanje.
Ključne riječi
početnice; leksička analiza; niskočestotne imenice
Hrčak ID:
184397
URI
Datum izdavanja:
30.6.2017.
Posjeta: 3.340 *