Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22572/mi.23.1.4

Žene i muškarci u televizijskim vijestima: glasovi nejednake vrijednosti

Viktorija Car orcid id orcid.org/0000-0003-2799-8926 ; Odsjek za medije i komunikaciju, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu
Karolina Leaković orcid id orcid.org/0000-0002-2393-096X ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu
Anja Stević orcid id orcid.org/0000-0001-9703-2225 ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu
Jelena Stipović orcid id orcid.org/0000-0002-3033-9086 ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 516 Kb

str. 73-100

preuzimanja: 760

citiraj


Sažetak

Prisutnost ženskih lica, glasova i karaktera u medijima, osobito audio-vizualnim, ima značajan utjecaj na perpetuiranje i/ili kreiranje vrijednosti, stavova i ponašanja publike (građana) koji se tiču roda te rodno stereotipnih obrazaca. U fokusu je ovog istraživanja rodna reprezentacija u središnjim informativnim emisijama HTV-a, Nove TV i RTL-a. Cilj je bio utvrditi postoji li međusobna korelacija između autorstva i zastupljenosti žena i muškaraca u vijestima – tko i o kome izvještava, koga se (re)prezentira, čiji se glasovi čuju? Autorice su istražujući rodnu reprezentaciju nastojale utvrditi je li i u kojoj mjeri spomenuta televizijski posredovana slika svijeta rodno označena. Kvantitativna analiza sadržaja provedena je na uzorku od 3 148 vijesti iz 180 središnjih informativnih televizijskih emisija emitiranih u razdoblju od pet godina (2009. – 2013.). Istraživanje pokazuje kako su žene u središnjim informativnim emisijama zauzele vodeće pozicije: autorice su 42,6 % analiziranih vijesti, dok su muškarci njih 23, 9 %; uredničke pozicije ostvaruju u gotovo jednakome omjeru (38,33 % žene i 39,44 % muškarci). Međutim, muškarci su vidljiviji kao autori vijesti – ispred kamera pojavljuju se u autorskoj ulozi u četvrtini analiziranih vijesti, dok su žene vidljive tek u jednoj petini. Muškarci se kao voditelji pojavljuju u 60 % analiziranih informativnih emisija. Žene su izrazito podzastupljene kao nositeljice sadržaja vijesti – u toj se ulozi pojavljuju u tek 8,3 % slučajeva, a muškarci u četiri puta više – 33,4 %. Izjave muškaraca triput su češće u dnevnicima, dok ženskih glasova uopće nema u 40 % priloga koje potpisuju novinarke te u više od polovine priloga koje potpisuju muškarci.

Ključne riječi

rodna reprezentacija, rodna jednakost, televizija, vijesti, autorstvo, novinari i novinarke

Hrčak ID:

185526

URI

https://hrcak.srce.hr/185526

Posjeta: 2.293 *