Izvorni znanstveni članak
ZNANOST U DRUŠTVU „POST-ISTINE“: NOVI MEDIJI I DRUŠTVENA PERCEPCIJA ZNANOSTI
Željko Pavić
; Department of Cultural Studies, Faculty of Economics, Josip Juraj Strossmayer University, Osijek, Croatia
Antun Šundalić
; Department of Cultural Studies, Faculty of Economics, Josip Juraj Strossmayer University, Osijek, Croatia
Sažetak
Odnos javnosti prema znanosti uvijek je bio ambivalentan. Znanost je donosila nove spoznaje i olakšavala život, no moć koju spoznaja nosi sa sobom izazivala je i dvojbe u pogledu etičnosti znanosti i rada znanstvenika. Uz druge čimbenike vezane za obilježja postmodernog društva, razne zakonitosti medijske produkcije dovode do šumova u komunikaciji i negativnih stavova javnosti. Međutim, s pojavom novih medija dolazi do posve promijenjenog odnosa znanosti i medija, s obzirom na to da neselektivnost izvora informacija na internetu ruši funkciju klasičnih masovnih medija i novinara kao „gate-keepera“. Iako takav proces na prvi pogled implicira demokratizacijske potencijale, on za sobom povlači i mogućnosti iznošenja posve pogrešnih i neutemeljenih mišljenja, osobito kada je znanost u pitanju. U ovome se radu detaljno prikazuju sociokulturne promjene i obilježja medijske produkcije koja pridonose skepsi i nesporazumima, ali i izlažu korisna načela koja mogu dovesti do bolje komunikacije i uspješnijeg javnog razumijevanja znanosti. U tom se pogledu osobito ističe uloga znanstvenika kao komunikatora znanosti, ali i potreba da se napuste tradicionalna i pretjerano idealizirana poimanja znanosti kao izolirane i samodostatne ljudske djelatnosti, odnosno da se komunikacija o znanosti odredi kao dvosmjerni proces.
Ključne riječi
znanost; mediji; internet; postmoderno društvo; popularizacija znanosti
Hrčak ID:
187058
URI
Datum izdavanja:
30.4.2017.
Posjeta: 3.134 *