Izvorni znanstveni članak
Odnos medijske pismenosti s ostalim elementima modela informacijske pismenosti
Violeta Vidaček Haniš
Valentina Kirinić
Ksenija Pletenac
Sažetak
Sve veća izloženost djece predškolske dobi različitim vrstama medija zahtijeva i sve višu razinu razvoja medijske pismenosti. Medijska pismenost, uz bazičnu, tehnološku i knjižničarsku pismenost, čini sastavni dio modela informacijske pismenosti.
U svrhu ispitivanja razvijenosti i međuodnosa različitih elemenata unutar modela informacijske pismenosti, konstruirane su tri ankete namijenjene odgojiteljicama u dječjem vrtiću, roditeljima i polaznicima dječjih vrtića u dobi od 6 godina. Ove tri skupine ispitanika odabrane su kako bi se ustanovile podudarnosti i preklapanja između njihovih procjena.
Dobiveni rezultati pokazuju da šestogodišnjaci učestalo kod kuće i u vrtiću prate informacije putem različitih vrsta medija, i to prosječno čak oko 25 sati tjedno. Tako su njihovi najčešći izvori informacija TV, zatim video, slikovnice, računalo itd. Potvrđena je i pozitivna povezanost između razine razvoja medijske i tehnološke pismenosti kod djece predškolske dobi. Nadalje, većina djece predškolske dobi pokazuje i početnu razvijenost knjižničarske pismenosti. Tako i razina složenosti istraživačkog procesa kao sastavnog dijela knjižničarske pismenosti ovisi o dostupnosti i izloženosti različitim vrstama medija (TV, računala i dr.). U okviru procjene razvoja bazične pismenosti dobiveni rezultat ukazuje na to da poznavanje slova i vještina čitanja koji predstavljaju sastavne dijelove bazične pismenosti nisu povezani s razinom razvijenosti informacijske pismenosti u toj dobi. Rezultat dodatno ukazuje i na važnost socijalne komponente, odnosno uloge odraslih koji djeci čitaju priče i ostale sadržaje.
Zaključno, zbog velike izloženosti djece različitim medijima kod kuće i u predškolskim ustanovama, vrlo je važno sustavno praćenje i rad na podizanju kvalitete obrazovnih sadržaja obuhvaćenih programom predškolskog odgoja. Jednako je nužno potrebna dodatna edukacija roditelja u obliku savjeta stručnjaka za kvalitetnu selekciju sadržaja i ograničavanje vremena u kojem djeca kod kuće usvajaju informacije i stječu informacijsku pismenost putem različitih medija.
Ključne riječi
vrste medija; medijska pismenost; informacijska pismenost
Hrčak ID:
18045
URI
Datum izdavanja:
27.6.2007.
Posjeta: 5.402 *