Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15176/vol54no201

Eksplanacija kao unifikacija i eksplanatorni pluralizam: redukcija, asimilacija ili dinamička sinteza?

Sibila Petlevski orcid id orcid.org/0000-0001-5006-2646 ; Akademija dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 371 Kb

str. 7-26

preuzimanja: 999

citiraj


Sažetak

U prvome dijelu rada uvodim pojam znanstveni fenomen u smislu bilo kojeg proizvoda društvene dinamike koji je osviješten kao eksplanatorno bitan element u mehanizmu proizvodnje znanja i ukratko obrazlažem tezu utemeljenu na uvođenju koncepta dinamičke sinteze naspram koncepata unifikacije i transdisciplinarne integracije. U drugome dijelu rada postavljam okvir za obranu teze i bavim se temom unifikacije znanja i novijim prijeporima vezanim uz nju, posebno razmišljanjem o tome što čini rastuću unifikaciju znanja o prirodi problematičnim konceptom. Uspoređujem, komentiram i kritiziram teze tzv. eksplanatorne argumentacije koja objašnjenja pripisuje našem razumijevanju svijeta tako što ugrađuje fenomene u opće nomičke uzorke razumijevanja svijeta (Kitcher 1989; Schurz 1999; Bartelborth 2002). Komentiram i zamjedbe vezane uz asimetričnu strukturu objašnjenja, ali i uz bayesijanski izračun epistemološke “vrline” unifikacije (Myrvold 2004). Dotičem se i polemika oko tzv. “interfield” teorija (Darden i Maull 1977) i rasprave o važnosti eksplanatorne relevancije (Nathan 2017) i konstitutivne relevancije (Kauffman 1971), a komentiram i Elsasserov prijedlog da se nadiđe redukciju formalizacijom kompleksnosti kroz nesvodivu heterogenost logičkih klasa (Elsasser 1981). U trećem dijelu rada branim “vrline” modeliranja dinamike sintetiziranja znanja preko granica istraživačkih polja i zagovaram uvođenje neizrazite logike (fuzzy logic) u dinamičko modeliranje znanstvenih fenomena.

Ključne riječi

dinamička sinteza; dinamički sistem; eksplanatorna relevancija; eksplanatorna unifikacija; neizrazita logika

Hrčak ID:

191259

URI

https://hrcak.srce.hr/191259

Datum izdavanja:

21.12.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.312 *