Izvorni znanstveni članak
Godine učenja i sloma Ivice Kičmanovića: U registraturi Ante Kovačića i žanr Bildungsromana
Tihomir Brajović
; Filološki fakultet, Univerzitet u Beogradu
Sažetak
U radu se razmatra odnos Kovačićeva romana i poetike realizma, kontroverze oko stilsko-formacijskih obeležja i funkcije narativnog okvira u umetničkoj strukturi dela. Ističu se veze s Bildungsromanom kao žanrovskom sintezom srodnih vidova pedagoške fikcije (Entwicklungsroman, Erziehungsroman, vaspitno-obrazovni roman, roman o učenju/školovanju), posebno preko uticaja poznatog Rusoovog Emila (“prirodni” vs. “građanski” čovek, figure majke i Laure kao oličenja odgovarajućih mentaliteta i njima primerenih svetonazora). Epizoda “buđenja Ivice Kičmanovića” promatra se kao narativno i tematsko-motivsko središte romana: problem odrastanja/sazrevanja, trauma kulturološkog prilagođavanja i sindrom neuspelog životnog samooblikovanja. Ističu se “dvolični obrazi duha vremena” i karakterološka “dvopolnost” novog doba: galerija socijalno-psihološki medijalnih tipova/likova. U registraturi je “protivobrazovni” modernistički narativ čija konstrukcija otkriva tragove simboličke interakcije autorske i glavne akterske/autoskriptorske instance romana.
Ključne riječi
realizam; modernizam; žanr; pedagoška fikcija; Bildungsroman; sazrevanje; odrastanje; mentalitet; trauma; duh vremena
Hrčak ID:
193733
URI
Datum izdavanja:
15.2.2018.
Posjeta: 3.717 *