Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Godine učenja i sloma Ivice Kičmanovića: U registraturi Ante Kovačića i žanr Bildungsromana

Tihomir Brajović ; Filološki fakultet, Univerzitet u Beogradu


Puni tekst: srpski pdf 228 Kb

str. 27-65

preuzimanja: 2.278

citiraj


Sažetak

U radu se razmatra odnos Kovačićeva romana i poetike realizma, kontroverze oko stilsko-formacijskih obeležja i funkcije narativnog okvira u umetničkoj strukturi dela. Ističu se veze s Bildungsromanom kao žanrovskom sintezom srodnih vidova pedagoške fikcije (Entwicklungsroman, Erziehungsroman, vaspitno-obrazovni roman, roman o učenju/školovanju), posebno preko uticaja poznatog Rusoovog Emila (“prirodni” vs. “građanski” čovek, figure majke i Laure kao oličenja odgovarajućih mentaliteta i njima primerenih svetonazora). Epizoda “buđenja Ivice Kičmanovića” promatra se kao narativno i tematsko-motivsko središte romana: problem odrastanja/sazrevanja, trauma kulturološkog prilagođavanja i sindrom neuspelog životnog samooblikovanja. Ističu se “dvolični obrazi duha vremena” i karakterološka “dvopolnost” novog doba: galerija socijalno-psihološki medijalnih tipova/likova. U registraturi je “protivobrazovni” modernistički narativ čija konstrukcija otkriva tragove simboličke interakcije autorske i glavne akterske/autoskriptorske instance romana.

Ključne riječi

realizam; modernizam; žanr; pedagoška fikcija; Bildungsroman; sazrevanje; odrastanje; mentalitet; trauma; duh vremena

Hrčak ID:

193733

URI

https://hrcak.srce.hr/193733

Datum izdavanja:

15.2.2018.

Posjeta: 3.112 *