Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj

Damir Purković orcid id orcid.org/0000-0002-2046-3972 ; Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Stjepan Kovačević orcid id orcid.org/0000-0002-7523-4632 ; Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 384 Kb

str. 17-43

preuzimanja: 2.020

citiraj


Sažetak

Nastavničke kompetencije proteklih su se pet desetljeća bitno preobrazile, uglavnom zbog utjecaja globalizacijskih društvenih i tehnoloških promjena, ali je kognitivni, emocionalni, socijalni i tjelesni razvoj učenika te odgovornost za takav razvoj i dalje glavni cilj nastavnika. Promjene su uzrokovale neujednačene kvalifikacije, diferencijaciju znanstvene podloge u nekim područjima te nedostatne modele obrazovanja, što je otežalo prihvatljivu profesionalizaciju nastavnika, pa tako i onih tehničkog područja. Ovaj pregled se fokusira na glavne probleme deprofesionalizacije i dekvalifikacije nastavnika, na dugoročne opasnosti takvih trendova te na smjernice i znanstvene dosege koji determiniraju profesionalizaciju nastavnika. U radu se iznosi pregled modela profesije i kritika strukturalnog funkcionalizma na kojem je zasnovan te se analiziraju problemi nastavnika tehničkog područja u Hrvatskoj. Iznose se glavne prepreke za profesionalizaciju, poput centraliziranog pristupa kojim se nastavniku nameću modeli i sadržaji poučavanja, bez preuzimanja suodgovornosti za učinak nastave. U takvim okolnostima, profesionalizaciju nastavnika tehnike mogao bi osigurati predloženi hibridni model, kojim se dinamički usklađuju kompetencijski okviri i profesionalni standardi kao način sprječavanja dekvalifikacije, dok se delegiranjem nadležnosti nad tim standardima na udruženja nastavnika osigurava profesionalna autonomija, kao jedino jamstvo kvalitetnog obrazovanja budućnosti.

Ključne riječi

deprofesionalizacija i dekvalifikacija; model profesije; nastavnik tehnike; nastavnička profesija; profesionalna autonomija

Hrčak ID:

194417

URI

https://hrcak.srce.hr/194417

Datum izdavanja:

31.12.2017.

Posjeta: 3.115 *