Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

Otkup vlastitih dionica kao strateška poslovna odluka poduzeća

Stanko Dabić ; Belje d.d., Darda, Hrvatska
Stipan Penavin ; Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Ekonomski fakultet u Osijeku, Osijek, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 853 Kb

str. 67-79

preuzimanja: 3.688

citiraj


Sažetak

Ovaj se rad bavi analizom otkupa vlastitih dionica kao aktivne strateške
poslovne odluke poduzeća. Otkup vlastitih dionica u uvjetima potpuno efikasnog tržišta i učinci otkupa analiziraju se kroz tri strateške odluke poduzeća: konstantnu isplatu dividendi dioničarima iz ostvarene zarade na angažirani kapital poduzeća, otkup vlastitih dionica na sekundarnom
tržištu u visini predviđenog iznos za isplatu dividendi i držanje dionica u trezoru, te kao treća odluka o isplati dividende dioničarima korištenjem otkupljenih dionica. Primjenom metoda tržišne kapitalizacije i CAPM modela obavljeno je vrednovanje tržišne cijene dionica s gledišta vlasnika i s gledišta poduzeća. S gledišta vlasnika koji preferira brzu potrošnju najveća tržišna vrijednost postiže se odlukom o neprekidnoj isplati dividende u novcu. Poduzeće najveću tržišnu vrijednost ostvaruje
otkupom vlastitih dionica i njihovim držanjem u trezoru. Rast tržišne cijene dionica viši je u trenutku najave otkupa vlastitih dionica. Nakon završetka procesa otkupa vlastitih dionica tržišna se kapitalizacija smanjuje. Držanjem dionica u trezoru poduzeća otkupljene vlastite dionice imaju karakteristike put opcije s neograničenim vremenom izvršenja koja se može realizirati prodajom trezorskih dionica na tržištu. Najniža tržišna vrijednost s gledišta vlasnika i gledišta poduzeća ostvaruje se otkupom vlastitih dionica i korištenjem otkupljenih
dionica za isplatu dividendi ili za druge isplate ciljanim grupama unutar poduzeća.

Ključne riječi

vlastite dionice; tržišna cijena; tržišna kapitalizacija

Hrčak ID:

199732

URI

https://hrcak.srce.hr/199732

Datum izdavanja:

15.12.2006.

Posjeta: 4.642 *