Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Namještaj Obrtne škole, Hermana Bolléa i njegovih suradnika u Muzeju za umjetnost i obrt – prilog atribucijama

Vanja Brdar Mustapić ; Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 4.163 Kb

str. 65-76

preuzimanja: 755

citiraj


Sažetak

Ovim radom cjelovito se obrađuje i preciznije atribuira dio zbirke namještaja Muzeja za umjetnost i obrt koji je dosad većim
dijelom bio sveden pod zajedničku opću odrednicu kao rad Obrtne škole iz razdoblja od njezina osnutka 1882. do kraja 19. stoljeća pod pretpostavkom da je većinom izveden po projektima Hermana Bolléa. Među njima su dvije garniture. Spavaća soba signirani je rad stolarskog majstora Dragutina Turkovića, izložak na Milenijskoj izložbi 1896. u Budimpešti, dokumentiran i fotografijom, koja je, pokazalo se, zaista i izvedena po Bolléovu nacrtu, budući da je nacrt ormara, koji je jednom bio i publiciran, ali bez fotografije i s osnovnim podacima, ovdje detektiran kao predložak za ormar upravo te garniture. Stol nabavljen kao dio garniture nije njezin sastavni dio, što je očito već po stilsko-oblikovnim karakteristikama, pa je po zapisu s imenom na predmetu ustanovljeno da je rad zagrebačkog stolarskog majstora i stolarskog poslovođe Obrtne škole Josipa Šeremeta. Ovim je radom dokazano da blagovaonica, dosad vođena kao rad Obrtne škole, odnosno stolara Ivana Budickog, i kao izložak na Milenijskoj izložbi, nije ni Budickijeva ni blagovaonica Obrtne škole s Milenijske izložbe. Nadalje, stolci s rukonaslonima tipa Windsor prepoznati su kao identični onima koji su bili dio opreme stana Ignjata Granitza u kući na Preradovićevu trgu, a izgled interijera izveden po Bolléovu projektu poznat je, uz sačuvane predmete, s fotografija. Dakle, na temelju dosadašnjih i novih spoznaja separatni nalazi su povezani, a određene pretpostavke korigirane, odnosno nadopunjene i potvrđene, doprinoseći boljem poznavanju produkcije namještaja Obrtne škole, Hermana Bolléa i stolarskih majstora, učitelja škole i/ili Bolléovih suradnika. Ujedno se mali broj sačuvanog namještaja te produkcije u fundusu Muzeja za umjetnost i obrt (ali i šire), suprotno od očekivanog s obzirom na formalnu i programsku povezanost Muzeja i Obrtne škole, objašnjava uobičajenom praksom prodaje namještaja stolarskih majstora i muzejskom politikom skupljanja građe.

Ključne riječi

namještaj; historicizam; Obrtna škola; Herman Bollé; stolarski majstori; Dragutin Turković; Josip Šeremet

Hrčak ID:

200107

URI

https://hrcak.srce.hr/200107

Datum izdavanja:

15.12.2012.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.735 *