Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.18045/zbefri.2018.1.155
Testiranje održive dodane vrijednosti kao integralne mjere održivog poslovanja
Dejan Miljenović
orcid.org/0000-0002-3644-6077
; Ekonomski fakultet, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Implementacija poslovnih modela zasnovanih na društvenoj odgovornosti poduzeća (DOP) i trostrukom rezultatu poduzeća (eng. Triple Bottom Line – TBL) zastupa i novi analitički pristup namijenjen cjelovitoj procjeni ekonomske vrijednosti. Budući da su DOP i TBL strateški orijentirani na ciljeve održivog razvoja i eko-efikasnosti u poslovanju, nova promatrana ekonomska vrijednost naziva se održivom dodanom vrijednosti (eng. Sustainable Value Added – SVA). Dosadašnja istraživanja i konstruktivne kritike SVA modela nisu prikladno testirani primjenom odgovarajućih ekonometrijskih modela. U ovom radu autor predstavlja primjenjiv empirijski model testiranja SVA kao mjeru koja integrira aspekte TBL-a: 1) financijski, 2) okolišni i 3) društveni. Cilj ovog istraživanja je potvrditi SVA kao integralnu mjeru koja se iskljušivo može koristiti za kvantitativnu procjenu dugoročnih učinaka koje poduzeće ostvaruje u smislu doprinosa održivom razvoju. Autor pritom zastupa i tezu da je procjena SVA moguća samo kada značajan broj poduzeća iz različitih industrijskih sektora redovito objavljuje godišnja izvješsa o DOP-u. Time se osigurava prezentacija potpunih i standardiziranih podataka trostrukog rezultata potrebnih za analizu SVA. U ovom radu SVA se uspoređuje s tradicionalnom ekonomskom mjerom dodane vrijednosti (Value Added – VA), ali u smislu doprinosa održivosti. Rezultati empirijskog testiranja ukazuju na značajne razlike izmedu mjera VA i SVA, osobito u smislu integriranja financijskih, okolišnih i društvenih učinaka poslovanja. Testiranjem je SVA signifikantno potvrđena kao djelotvorna, a time i prikladna integralna mjera poslovnih doprinosa u domeni održivog razvoja. U tom smislu, dodatni cilj je istražiti eko-efikasnost specifične vrijednosti kao uvjeta održivosti, mjerenog upotrebom SVA-a.
Ključne riječi
društvena odgovornost poduzeća; održiva dodana vrijednost; trostruki rezultat; izvještavanje; poduzeće; održivost
Hrčak ID:
202050
URI
Datum izdavanja:
26.6.2018.
Posjeta: 2.521 *