Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Strateška uloga naftovoda u opskrbi energijom Europske unije

Gordana Sekulić orcid id orcid.org/0000-0002-8193-6112 ; JANAF d.d.


Puni tekst: hrvatski pdf 3.497 Kb

str. 39-57

preuzimanja: 2.397

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Naftovodi imaju strateški značaj u opskrbi energijom Europske unije (EU), posebno s obzirom na činjenicu da će u naredna dva desetljeća nafta i dalje biti dominantan energent s udjelom od 30 tak posto u potrošnji primarne energije, uz smanjenje potrošnje derivata nafte i rast obnovljivih izvora.
EU je lider u definiranju i provedbi globalne klimatske politike čemu se predviđa pridonijeti i energetsko klimatskom strategijom do 2030. i njezinim provedbenim mjerama i aktivnostima. Jedan od ključnih ciljeva energetskih strategija EU je sigurnost opskrbe kroz diversifikacije pravaca i izvora uvoza nafte te povezivanje naftovodnih mreža. Radi uspješnog ostvarenje strategija utvrđen je zakonodavni i institucionalni okvir te su utvrđeni energetski projekti od zajedničkog interesa EU, njih 195 (2. lista koji je prihvatila Europska komisija u studenom 2015), koji će omogućiti stvaranje integriranog tržišta, povećanje konkurentnosti, smanjenja cijena energije i dr.
Europa ima rasprostranjenu mrežu naftovoda od oko 22,5 tisuće kilometara (bez Rusije), koji povezuju rafinerije s uvoznim naftnim lukama ili s kopnenim izvorištima nafte. Najznačajniji europski naftovodi su Rotterdam-Rhein Pipeline (RRP), South European Pipeline (SPSE) i Transalpine Pipeline (TAL) i oni omogućavaju rafinerijama uvoz nafte preko velikih morskih luka, iz mnogobrojnih pravaca i izvora (Bliskog Istoka, Rusije, kaspijske regije, Afrike, Amerike), a naftovodom Družba kopnenim putem iz Rusije i manjim dijelom iz kaspijske regije. Rafinerije srednjoistočno Europe (Poljska, istočni dio Njemačke, Slovačka, Češka Republika i Mađarska) se opskrbljuju uglavnom iz naftovoda Družba. Odnedavno te rafinerije diversificiraju pravce i izvore dobave nafte, uvozom iz sjeverno morskih nalazišta, Bliskog Istoka, Kanade, i dr. (Poljska) ili putem naftovoda TAL – IKL (Češka Republika) i JANAF-a (Mađarska, Slovačka te Češka Republika). S obzirom na nedovoljno diversificiranu opskrbe naftom upravo regije srednjoistočne Europe, posebno država (odnosno rafinerija) koje nemaju pristup morima, EU je predvidjela, među projektima od zajedničkog interesa, i šest konekcijskih naftovoda s terminalima. To su ujedno i jedini naftovodi koji se planiraju graditi u Europi i to iz sredstava naftnih kompanija budući da prema regulativi EU nisu „prikladni“ za financiranje iz sredstava EU, kao što su to plinski, elektroenergetski i dr. projekti.
Naftovodno-skladišne i druge naftne kompanije imaju društvenu odgovornost u opskrbi energijom, ali i odgovornost da uspješno posluju i razvijaju se, zbog čega ulažu značajna sredstva u modernizacije, dogradnje, zaštitu i sigurnost i dr. Uslijed smanjivanja naftnih aktivnosti u Europi većina kompanija ulažu u nove poslove i tržišta, posebno u zemljama s rastućim gospodarstvom i/ili zemljama bogatim izvorima energije. Vertikalno integrirane kompanije diversificiraju poslovanje na obnovljive izvore, opskrbu energijom, petrokemijsku industriju itd. Naftovodne kompanije također užurbano mijenjaju strategije šireći poslovanje i postaju sve više transportno-skladišno-energetske, investiraju u reverzibilnost naftovoda i konekcijske naftovode, skladišne kapacitete, kao i u povećanje učinkovitosti i fleksibilnosti naftovodno-skladišne infrastrukture.

Ključne riječi

naftovod; sigurnost opskrbe; razvoj; EU; JANAF

Hrčak ID:

204431

URI

https://hrcak.srce.hr/204431

Datum izdavanja:

30.6.2018.

Posjeta: 3.368 *




Uvod

I naše vrijeme karakteriziraju velike promjene. Još je grči filozof Heraklit govorio 'kako samo mijena stalna jest'. Svjedoci smo mnogih prognoza vezanih za energetiku, energetsku politiku Republike Hrvatske, EU i svijeta, pa se opravdano pitamo hoće li će ovo biti stoljeće napuštanja nafte? Dvadeseto stoljeće moglo bi se nazvati stoljećem nafte zbog njezinog značaja u potrošnji i proizvodnji energije, utjecajima na ratove i krize, ali i na globalni gospodarski razvoj. Nafta je još krajem 19. tog stoljeća bila samo „crni mulj“ za ruske parobrode na Kaspijskom jezeru i za tvornicu svijeća Stohwasser u Njemačkoj. Tih je godina J.D. Rockefeller osnovao tvrtku Standard Oil Co. Admiral John Fisher, zapovjednik britanske mornarice, uporno je tvrdio da će pogon na naftu omogućiti Britaniji da zadrži stratešku prednost za nadmoć na moru u budućnosti. Ipak, pravi počeci naftne industrije vežu se za sredinu 19. stojeća i SAD, točnije zapadnu Pennsylvaniju gdje je Edvin L. Drake dana 27. kolovoza 1859. godine započeo vaditi naftu. Otkriće nafte mnogi smatraju glavnim nukleusom razvoja u 19. i 20. stoljeću, razvoja koji u mnogome determinira i dostignuća prva dva desetljeća 21. stoljeća. Ako se kroz spomen jednog imena može stvoriti paradigma svijeta nafte i nastanak velikih kompanija onda je to svakako John Davison Rockefeller. S navršenih trideset godina Rockefeller osniva tvrtku za transport sirove nafte pod imenom Standard Oil. Polako širi naftne djelatnosti, ne samo transporta sirove nafte, nego njezinu preradu te je 1882. utemeljio Standard Oil (Trust) s težnjom za dominacijom i monopolom nad naftnom industrijom. U tom razdoblju naftna industrija se stvara i u carskoj Rusiji. Ključnu ulogu u razvoju ruske naftne industrije odigrala su dva Šveđana, Ludvig i Robert Nobel (manje poznata braća Alberta Nobela). Svoje aktivnosti dominantno su vezali za grad Baku (danas glavni grad Azerbajdžana) gdje su osnovali prvu naftnu kompaniju. S ponosom se može reći da je ključni događaj u povijesti američke naftne industrije vezan za jednog Hrvata, Antona Lučića, rođenog 1855. u Splitu. On je na poziv strica otišao u SAD te tamo promijenio ime u Anthony F. Lucas. Lučić je otkrio dotada najveće nalazište sirove nafte, čuveni Spindletoop. Kasnije to polje preuzimaju Gulf Oil i Texaco (dio jedne od sedam sestara Chevron Corporationa). Danijel Yeergin smatra da je upravo to otkriće označilo početak naftnog doba u SAD-u. Britanski imperij se također uključuje u natjecanja za naftnim bogatstvima. Pod čudnim okolnostima u Perziji je bila svrgnuta dinastija Kadžari, a vlast preuzima bivši časnik britanske kolonijalne vojske, Reza Kan Pahlavi. On se proglašava vladarom Perzije i jača veze sa Zapadom, posebno Velikom Britanijom. Nedugo nakon toga Britanac, William Knox D'Arcy dobiva koncesiju na nafta polja u naftom prebogatoj Perziji. U 20. stoljeću, nafta nije više samo „crni mulj“, ona postaje paradigma našeg vremena, nedjeljiva je od politike, ekonomije, geopolitike... Težnja za ovladavanjem bogatim izvorištima i koridorima postaje ključna geopolitička i ekonomska silnica modernog doba. Britanski državnik Winston Churchill još je početkom 20. stoljeća shvatio da Britanski imperij mora promijeniti gorivo za svoju flotu koja je osiguravala britanski utjecaj diljem svijeta. Nafta je omogućila „veću brzinu i bolju iskoristivost radne snage, a time i dominaciju britanske mornarice na moru. Krajem drugog desetljeća 21. stoljeća utjecaj nafte u suvremenom svijetu još je uvijek snažan. U novom geopolitičkom preslagivanju nitko ne miruje, niti veliki niti mali, nejednakosti su i dalje velike, pa samo “20% populacije 'Sjevera' troši preko 60% energije, 75% metala, 85% drva, 75% automobila, a 50% ugljičnog plina emitiranog u atmosferu“ potječe iz tog dijela razvijenijeg svijeta. Još prije tridesetak godina propao je socijalistički sustav koji je pokušao, naravno samo deklaratorno, promijeniti sliku društva i dokinuti nejednakosti. Kapitalizam je i danas dominantan političko-ekonomski sustav, a nafta je i dalje snažno prisutna, s visokim udjelom u potrošnji energije, te uz moćne multinacionalne divove Exon Mobile, BP, Chevron, Gazprom, Rosneft, ENI, Total, Shell, kao značajne stupove gospodarstva. Svijet je obilježen globalizacijom, virtualnošću i e-mobilnošću, a postala je upitna donedavno neprikosnovena vodeća uloga SAD-a, koju u uvjetima globalizacije i nove ekonomije sve više zamjenjuje višepolarna geopolitička slika svijeta, koju obilježavaju novi i složeniji odnosi između SAD-a, EU, Ruske Federacije, Kine, i ostatka svijeta. Republika Hrvatska je dio tog globalnog svijeta, i ima iznimno važan geostrateški položaj kao mediteranska i tranzitna zemlja, posebno za opskrbu naftom država jugoistočne i srednje Europe. Kao dio europske mreže naftovoda, JANAF i Republika Hrvatska važan su dio energetske politike EU.

Tablica 1 Naftna uvozna zavisnost EU-28
000 tona EN20002015.20202030
Potrošnja primarne energije1.726.8891.666.6021.639.4281.554.388
Potrošnja nafte660.025579.805545.752513.151
Udio nafte u potrošnji primarne energije38,2%34,8%33,3%33,0%
Neto uvoz nafte 532.226556.140532.001523.615
Naftna uvozna zavisnost 80,6%95,9%97,5%102,0%

Tablica 2 Glavni europski naftovodi
NaftovodiOd - DoGodina izgradnjeDužina(km)Kapacitet(MT)Transport u 2016.(MT)
TAlTrst-Karlsruhe1967.7545441,4
AWPI/A granica Swechat1967.420118,1
SPSEFos sur Mar (Marseille)-Karlsruhe1962.7693622,0
MOLU/M granica-M/H granica1963.848237,0
NWOWilhelmshaven-Koln1958.39115,518,1
NDOWilhelmshaven-Hamburg1983.14411,54,8
MVLPlock-Spergau1963.36522,521,8
TRANSNAFTASotin-Pančevo1979.15462,9
RRPRotterdam-Wesseling1960.3232216,0
MERO(Družba, IKL)S/Č granica-Litvinov1965, IKL 1996.505, IKL 1709, IKL 11,59,0
TRANSPETROLM/S granica-S/Č granica1962.1.0322011,0
JANAFOmišalj-Sotin-Gola1979.631247,2

Tablica 3 Prihodi nekih velikih integriranih naftnih kompanija u razdoblju 2014.-2016.(u mil. USD)
2014.2015.2016.
Shell421.105264.960233.591
British Petroleum214.730145.890135.630
Total212.018143.421127.925
Rosneft95.67989.54186.724
Lukoil122.80085.36071.160
ENI98.21872.28655.762

Tablica 4 Prihodi nekih velikih europskih trgovačkih naftnih kompanija u razdoblju 2014.-2016.(u mil. USD)
2014.2015.2016.
Glencore221.073170.497152.948
Vitol270.000168.000152.000
Trafigura126.20097.20098.100

naftaiplin-38-39-g1.png naftaiplin-38-39-g2.png naftaiplin-38-39-g3.png naftaiplin-38-39-g4.png naftaiplin-38-39-g5.png naftaiplin-38-39-g6.png naftaiplin-38-39-g7.png

References

1. 

2017. BP Statistical Review of World Energy. ():

2. 

C(2015) 8052 final Annex 1 “Annex to Commission delegated regulation (EU) …/...amending Regulation (EU) No 347/2013 of the European Parliament and of the Council as regards the Union list of projects of common interest. Brussels".

3. 

Cambridge Econometrics (2016.) “A Study on Oil Dependency in the EU.".

4. 

COM(2010) 639 final “Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Econo- mic and Social Committee and the Committee of the Regions. Energy 2020 A strategy for competitive, sustainable and secure energy. Brussels".

5. 

COM(2014) 15 final “Komunikacija Komisije Europskom parlamentu, vijeću, Europskom gospodarskom i socijalnom odboru i odboru regija. Okvir za klimatsku i energetsku politiku u razdoblju 2020. – 2030. Bruxelles".

6. 

COM(2014) 330 final “Komunikacija Komisije Europskom parlamentu i vijeću. Europska strategija energetske sigurnosti. Bruxelles".

7. 

COM(2016) 860 final “Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee, the Committee of the Regions and the European Investment Bank. Clean Energy For All Europeans. Brussels".

8. 

COPEX (2014) “Concawe Oil Pipeline Operators Expirience Exchange Seminar".

9. 

Council Directive 2009/119/EC “Imposing an obligation on Member States to maintain minimum stocks of crude oil and/or petroleum products. OJ EU 265/09.".

10. 

Dekanić I. (2007.) “Nafta blagoslov ili prokletstvo. Golden Marketing". Tehnička knjiga, Zagreb

11. 

EIHP (2016.) “Tržište nafte i naftnih derivata korisnika transportnog sustava JANAF-a s procjenama transporta nafte do 2035. godine.".

12. 

European Commision (2016.) “EU Reference Scenario 2016, Energy, transport and GHG emission, Trends to 2050 .European Union".

13. 

Hrvatski Sabor (2009.) “Strategija energetskog razvoja Republike Hrvatske". Narodne novine br.130/2009.

14. 

ILF, Purvin and Gertz (2009.) “Study on the Technical Aspects of Variable Use of Oil Pipelines – Coming into the EU from Third Countries.".

15. 

JANAF (2017.) “Studija: Podloge i smjernice razvoja JANAF-a u razdoblju 2017 .-2021 . godine i strategije razvoja do 2030 . godine".

16. 

Nies S. (2011.) “Oil and Gas to Europe". IFRI

17. 

Peterfarvi F. (2016.) “IAOT meeting. Characteristics of Hungarian liquid hydrocarbon pipelines".

18. 

Regulation (EU) “No 1316/2013 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2013 establishing the Connecting Europe Facility, amending Regulation (EU) No 913/2010 and repealing Regulations (EC) No 680/2007 and (EC) No 67/2010.".

19. 

Regulation (EU) “No 347/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 April 2013 on guidelines for trans-European energy infrastructure. OJ EU. L 115/39.".

20. 

Republika Hrvatska, Ministarstvo zaštite okoliša i energetike 2017. “Prijedlog strategija niskougljičnog razvoja Republike hrvatske za razdoblje do 2030. s pogledom na 2050. godinu".

21. 

Ridderstrale, K. A. Nordstrom 2004. “Karoke kapitalizma". Differo

22. 

Ridderstrale, K., A. Nordstrom 2004. “Karoke kapitalizma". Differo

23. 

Sekulić Gordana, Đedović Florijana, Lopac Andrea Ana, Lasić M., Štritof I. “Projekti od zajedničkog interesa EU – koristi za kompanije, hrvatsku i regiju Srednjo-istočne Europe. IX. Međunarodna konferencija i izložba „Naftno-plinsko gospodarstvo i primarna energija”. Šibenik".

24. 

Veselica V. 2007. “Globalizacija i nova ekonomija". Ekonomski fakultet, HDE, Inženjerski biro

25. 

Yergin D. 1991.. “The Prize. New York. Simon and Schuster".


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.