Izvorni znanstveni članak
Doprinos Vjekoslava Koščevića pokretu za umjetnički odgoj u Hrvatskoj
Elizabeta Serdar
; Hrvatski školski muzej, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Pokret za umjetnički odgoj najavljuje otpor staroj, intelektualističkoj herbartovskoj pedagogiji, njezinim sljedbenicima i formalnim stupnjevima nastave tražeći da odgoju treba prići na kompleksniji, raznovrsniji način s usmjerenošću na dijete. Nasuprot mehaničkom učenju postavlja se sloboda u odgoju korištenjem kabineta u školama, knjižnica, muzeja, kina, kazališta… ukratko: povezivanje škole sa životom.
Izraziti pristaše ideja pokreta za umjetnički odgoj u Hrvatskoj su Vjekoslav Koščević (1866.– 1920.) i Ivan Tomašić (1886. – 1956.). Svoja uvjerenja i potporu Koščević iznosi prvotno u članku “Naša pedagogija” 1895., a poslije u knjigama “Nekoliko opazaka o uzgoju” (1899.) i “Škola s pomoću rada ili Novovjeke ideje o reformi školstva” (1912.).
Iako Koščević zagovara francuska i ruska pedagoška postignuća, poslužit će se modelom kakav je ovaj pokret imao u Njemačkoj – osniva Hrvatsko društvo za unapređenje uzgoja (1904.), a nedugo zatim i časopis “Preporod” (1905.).
U funkciji tajnika Društva te izdavača i urednika časopisa organizira prve tečajeve za stručno osposobljavanje i usavršavanje učitelja (1909. o slobodnom risanju, o “modelovanju u pučkoj školi”), prve kazališne predstave (1905. predstava u Hrvatskom zemaljskom kazalištu
za mlade pučkih škola), izložbe osmišljene kao pedagoške (1905. “Umjetnost u životu djeteta”, 1908. “Izložba materijala za proučavanje djece”).
Ključne riječi
Koščević, Vjekoslav; umjetnički odgoj; reformna pedagogija; Hrvatska
Hrčak ID:
205127
URI
Datum izdavanja:
16.7.2018.
Posjeta: 1.774 *