Izvorni znanstveni članak
INTERDISCIPLINARNI KARAKTER ISTRAŽIVANJA U EKONOMICI NAOBRAZBE
Vinko BARIĆ
Sažetak
Autor u radu raspravlja o složenom fenomenu međuovisnosti u
sustavu ekonomskih znanosti. Posebnu pozornost daje interdisciplinarnom
karakteru istraživanja u ekonomici naobrazbe. Premda
se termin "povijesni razvoj" teško može povezati s duljinom
postojanja ekonomike naobrazbe, stajališta o međuovisnosti ostvarenog
dohotka (bogatstva) i odgovarajućeg stupnja naobrazbe
nacije nalazimo u radovima klasikâ ekonomske misli. Značajan
zaokret u istraživanju ekonomike naobrazbe započinje pojavom
teorije ljudskog kapitala. Uz analizu doprinosa naobrazbe
gospodarskom rastu, ova teorija naglašuje monetarne i nemonetarne
koristi od nje. Naobrazba je oblik ljudskog kapitala: on je
ljudski, jer postaje dio čovjeka, a kapital jer je izvor budućih zarada.
Istraživanja u ekonomici naobrazbe u novije vrijeme usmjeruju
se na nekoliko područja. Analiza se usmjeruje prema
pitanju pravednosti i efikasnosti u financiranju naobrazbe. U tom
smislu u većini zemalja postavlja se problem podjele troškova
naobrazbe između pojedinca i države, uz nužne instrumente
postvarenja sintagme "jednakosti šansi u naobrazbi". Socijalizacija
funkcije naobrazbe, kao sljedeće područje istraživanja u ekonomici
naobrazbe, objašnjava međuovisnost društvenih odnosa
u naobrazbi i stanja na tržištu rada. U razvijenim tržišnim ekonomijama
potrebno je učiniti značajne napore prema efikasnijem
uključivanju svih školovanih pojedinaca u svijet rada. Završni dio
rada obrađuje istraživačke napore hrvatskih znanstvenika na
području ekonomike naobrazbe.
Ključne riječi
Hrčak ID:
19541
URI
Datum izdavanja:
30.4.2003.
Posjeta: 2.050 *