Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.18045/zbefri.2018.2.519
Utjecaj vladinih rashoda za obrazovanje na produktivnost rada: ne-linearni ARDL pristup na turski proizvodni sektor
Atakan Durmaz
orcid.org/0000-0003-0374-9757
; Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Economics, Bayburt University, Bayburt, Turkey
Hakan Pabuçcu
orcid.org/0000-0003-2267-5175
; Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Business, Bayburt University, 69000 Bayburt, Turkey
Sažetak
Produktivnost rada je vrlo važna pojava za održavanje održivog gospodarskog razvoja. Zapravo, u ekonomskoj literaturi mnogo je studija o određivanju čimbenika koji utječu na produktivnost rada. U ovom trenutku, ova studija ima za cilj istražiti odnos između produktivnosti rada i državnih rashoda za obrazovanje pomoću podataka koji obuhvaćaju razdoblje od 1971-2015 za Tursku. U tu svrhu primjenjuje se linearni i nelinearni autoregresivni distribuirani model odmaka (ARDL). Korištenjem graničnog testa, istražuje se dugoročni odnos između varijabli. Primijenjena su oba modela kako bi se utvrdilo je li odnos između varijabli linearan ili nelinearan. Utvrđena je asimetrična veza između produktivnosti rada i državnih izdataka za obrazovanje. Zbog toga je preferiran nelinearni model. Empirijski nalazi ukazuju da pozitivne promjene obrazovnih rashoda imaju negativan utjecaj na produktivnost rada, a negativne promjene obrazovnih rashoda imaju pozitivan učinak na produktivnost rada. Dugoročni koeficijent otvorenosti je signifikantno pozitivan dok je kratkoročni koeficijent značajno negativan za sva odstupanja. S druge strane, učinak rasta BDP-a na produktivnost rada i kratkoročno i dugoročno je signifikantno pozitivan. Iako je učinak prosječnih godišnjih radnih sati negativan za prva dva odstupanja, za posljednja dva odstupanja kratkoročno je značajno pozitivan, a dugoročno je pozitivan, ali ne i značajno.
Ključne riječi
produktivnost rada; otvorenost; državni rashodi za obrazovanje; ekonomski rast; nelinearni ARDL
Hrčak ID:
213571
URI
Datum izdavanja:
28.12.2018.
Posjeta: 1.944 *