Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.18045/zbefri.2018.2.619

Brand i karakteristike potrošača kao pokretača ponašanja prema globalnim i lokalnim brandovima

Srđan Šapić orcid id orcid.org/0000-0002-3855-1540 ; Faculty of Economics, University of Kragujevac, Kragujevac, Serbia
Milan Kocić ; Faculty of Economics, University of Kragujevac, Kragujevac, Serbia
Jovana Filipović orcid id orcid.org/0000-0001-8066-164X ; Faculty of Economics, University of Kragujevac, Kragujevac, Serbia


Puni tekst: engleski pdf 739 Kb

str. 619-645

preuzimanja: 1.655

citiraj


Sažetak

Glavna svrha ovog istraživanja je utvrditi kako utjecaj branda i karakteristika potrošača na ponašanje potrošača pri odabiru globalnih i lokalnih brandova. Polazeći od teorije planiranog ponašanja i teorije društvenog identiteta, istraženo je nekoliko preduvjeta stavova potrošača u predloženom modelu – kvaliteta robnih marki, prestiž, etnocentrizam i materijalizam. U tu svrhu prikupljeno je 329 ispitanika. Konfirmatorna faktorska analiza korištena je za testiranje valjanosti modela i modeliranje strukturalne jednadžbe (SEM) za određivanje odnosa između varijabli. Empirijska istraživanja pokazala su da čimbenici kvalitete lokalnih brandova i etnocentrizma imaju pozitivan i statistički značajan utjecaj na stavove potrošača prema lokalnim brandovima. S druge strane, kvaliteta robne marke, prestiž i materijalizam imaju pozitivan učinak na stavove potrošača prema globalnim brandovima, dok etnocentrizam negativno utječe na stavove prema ovakvim vrstama marki. Nadalje, istraživanje je pokazalo da stavovi imaju pozitivan utjecaj na bihevioralnu namjeru potrošača u vezi s kupnjom lokalnih i svjetskih marki te da namjere potrošača imaju pozitivan učinak na stvarnu kupnju obje vrste marki. Glavni nalaz ovog istraživanja upućuje na to da karakteristike potrošača i marki utječu na ponašanje potrošača u smislu nabave gore spomenutih vrsta marki. Provedeno istraživanje ima znanstveni i praktičan doprinos u prikupljenim informacijama o čimbenicima koji utječu na odluke potrošača o kupnji lokalnih i svjetskih marki.

Ključne riječi

globalni brand; lokalni brand; kvaliteta robne marke; prestiž; materijalizam; etnocentrizam; stavovi i namjere potrošača

Hrčak ID:

213581

URI

https://hrcak.srce.hr/213581

Datum izdavanja:

28.12.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.963 *