Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.28.3.07
Samoprocijenjeni simptomi ADHD-a kao rizični čimbenici prilagodbe u osnovnoj školi
Tena Veliki
orcid.org/0000-0002-9529-8959
; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Zvonimir Užarević
; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Snježana Dubovicki
; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek
Sažetak
Prijašnja su istraživanja pokazala kako učenici koji pokazuju
simptome ADHD-a ujedno imaju i više problema u svim
aspektima prilagodbe. Cilj je istraživanja provjeriti koji
simptomi ADHD-a predviđaju probleme u prilagodbi opće
populacije učenika. Hiperaktivnost, impulzivnost i nepažanja
ispitane su u odnosu na akademsku, socijalnu i emocionalnu
prilagodbu. U istraživanju je sudjelovao 501 učenik (prosječne
dobi M = 12,72, SD= 1,62). Uzeti su u obzir sljedeći
instrumenti: Skala hiperaktivnosti-impulzivnosti-pažnje,
Upitnik emocionalne kompetentnosti, Upitnik samoefikasnosti
te samoprocjena osjećaja vršnjačke prihvaćenosti i školski
uspjeh. Nepažnja se pokazala kao značajan prediktor problema
u svim aspektima prilagodbe (akademskoj (β = -0,317;
β = -0,528; p < 0,001), socijalnoj (β = -0,269; β = -0,430;
p < 0,001) i emocionalnoj prilagodbi (β = -0,225;
β = -0,367; p < 0,01)), impulzivnost samo u akademskoj
samoefikasnosti (β = -0,187, p < 0,01), a hiperaktivnost
samo u emocionalnoj kompetentnosti (β = -0,174, p < 0,05).
Budući da se nepažnja pokazala kao dominantan problem,
stručnjaci koji rade s djecom trebaju raditi na jačanju pažnje
i koncentracije kod svih učenika kao na prevenciji za
probleme u prilagodbi.
Ključne riječi
hiperaktivnost; impulzivnost; nepažnja; akademska prilagodba; socijalna prilagodba; emocionalna prilagodba
Hrčak ID:
226820
URI
Datum izdavanja:
15.10.2019.
Posjeta: 2.941 *