Review article
STJEPKO TEŽAK – AUTOR (OSNOVNO)ŠKOLSKIH UDŽBENIKA
Jadranka Nemeth-Jajić
; Filozofski fakultet, Split
Abstract
Izrada školskih udžbenika samo je jedno od područja djelovanja Stjepka Težaka. Iz njegovih su udžbenika, u brojnim ponovljenim izdanjima, čitavi naraštaji učili hrvatski književni jezik. Metodička polazišta određena funkcionalnim pristupom i lingvističko-komunikacijskim sustavom odrazila su se i na udžbenike hrvatskoga jezika i jezičnoga izražavanja kojima je bio autorom. Prvi je počeo primjenjivati metodičke postupke koje prihvaćaju mnogi današnji autori udžbenika. Odnosi se to na funkcionalno iskorištavanje crteža, stripa, grafičkih i shematskih prikaza, na uključivanje jezičnih igara, humora, dosjetaka, šaljivih pjesama i priča, te učeničkih uradaka. Metodički osmišljenim, slikovitim i metaforičnim objašnjavanjem gramatičkih pojmova uputio je i na tu mogućnost približavanja jezičnih sadržaja učenicima. Njegovi najnoviji udžbenici pokazuju znatno rasterećenje metodičke opreme, razigrani su i manje „teški“, što ga približava onoj struji autora koji nastoje što više iskorištavati mogućnosti knjige kao medija i u što većoj mjeri približiti udžbenik njegovoj pravoj namjeni, a to je da bude knjiga za učenike, a ne učitelje. Okušao se kao autor osnovnoškolskih i srednjoškolskih udžbenika, no ipak je najveći broj njih izradio za učenike od petoga do osmog razreda osnovne škole. Dugogodišnje bavljenje udžbeničkom problematikom, i teorijsko i praktično, a koje je uvijek bilo na visini zadatka, osiguralo mu je mjesto jednog od najvećih, ako ne i najvećeg autoriteta na području teorije i prakse izrade udžbenika hrvatskoga jezika i jezičnoga izražavanja u hrvatskome školstvu.
Keywords
(osnovno)školski udžbenici Stjepka Težaka; nastava hrvatskoga jezika i jezičnoga izražavanja; funkcionalni pristup; lingvističko-komunikacijski sustav; metodički postupci u udžbenicima; osuvremenjivanje metodičke opreme udžbenika
Hrčak ID:
20980
URI
Publication date:
10.12.2007.
Visits: 4.409 *