Jezikoslovlje, Vol. 20. No. 2., 2019.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.29162/jez.2019.11
SVJETLO KAO VIZUALNA IZVORNA DOMENA ZA BOŽANSKO U SLIKARSTVU 17. STOLJEĆA
Janja Čulig
orcid.org/0000-0002-3870-6258
; University of Zagreb
Sažetak
Cilj je ovoga rada ukazati na motivaciju iza likovne umjetnosti vjerske tematike u kojoj svjetlost igra ulogu označitelja božanske prisutnosti. Pokušat ćemo pokazati da se prikazi svjetlosti u slikama nastalima unutar specifičnoga društveno-kulturnoga vremena i konteksta temelje na metaforizaciji. Značenje koje proizlazi iz takve metaforizacije povezuje prikazanu svjetlost i temeljnu pojmovnu metaforu ZNATI JE VIDJETI. Ovaj rad pokazuje da promatrač može razumjeti ovakve prikaze svjetlosti kao božansku prisutnost zahvaljujući temeljnoj ljudskoj sposobnosti da apstraktne pojavnosti opojmljuje putem konkretnih. Predlažemo da ovakvi prikazi svjetlosti ne bi bili u potpunosti razumljivi promatraču kada ne bi posjedovao znanje o temeljnim pojmovnim metaforama svjetlosti. Vizualni materijal odabran za ovaj rad obuhvaća primjere vjerskih slika iz sedamnaestoga stoljeća nastale u zapadnoeuropskoj umjetničkoj tradiciji. U njima prikazana svjetlost služi kao temeljni nositelj značenja božanske prisutnosti te kao središnji element kompozicije. Rad se temelji na spajanju dviju znanstvenih disciplina u interdisciplinarni pristup analizi slikovnoga materijala nastaloga u vrijeme baroka. Odabrani teorijski okvir uključuje Teoriju pojmovne metafore i opojmljivanje apstraktnih pojavnosti (Lakoff i Johnson 1980; Gibbs 1994, 2008; Kövecses 2005; Forceville i Urios-Aparisi 2009; Sharifian 2011; Raffaelli 2012; Forceville 2017), te povijesno-umjetničke uvide u uporabu slikovnih elemenata svjetlosti u formalnome slikovnome jeziku baroka (Haskell 1963; Lambert 2007; Toman 2007; Cvetnić 2007). Značaj ovakvoga pristupa ogleda se u mogućnostima interdisciplinarnih istraživanja pojmova, a spajanje znanstveno-istraživačkih perspektiva moglo bi omogućiti nove uvide u pojam svjetlosti. Takvi novi uvidi mogli bi dovesti do dubljega razumijevanja samoga pojma svjetlosti, njegove uporabe u ljudskoj komunikaciji svih vrsta, te njegova značaja za gradbu znanja pojedinca unutar širokoga društveno-kulturnoga kolektiva kojemu pripada.
Ključne riječi
svjetlost; teorija pojmovne metafore; opojmljivanje; društveno-kulturni kontekst; znanje
Hrčak ID:
229449
URI
Datum izdavanja:
9.12.2019.
Posjeta: 2.547 *