Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31664/ripu.2019.43.01

Kult sv. Eufemije, zaštitnice Rovinja i venecijanska politika sukreiranja lokalnih identiteta u istarskim zajednicama 15. stoljeća

Višnja Bralić ; Hrvatski restauratorski zavod, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: engleski pdf 484 Kb

str. 9-22

preuzimanja: 901

citiraj


Sažetak

Mletačka Republika složenom je ikonografijom državne reprezentacije, utkanom u sve vidove političkoga, vjerskog i kulturnog života, stoljećima vizualizirala svoju političku moć. Povijesnim predajama, ideološkim porukama i simboličkim motivima potvrđivao se iznova znameniti mit o Veneciji i reinterpretirala srednjovjekovna ideja o Republici koja ne samo da je uživala nebesku zaštitu i vodstvo već je i sama bila djelo Božjeg nauma.
U članku se tumači važan vid političke reprezentacije Serenissime obilježen odnosom države prema svetom kroz kultove relikvija svetaca. Relikvije su bile moćno sredstvo oblikovanja individualnih i grupnih identiteta u venecijanskom društvu. U 15. stoljeću ostvarivanje političke moći putem kultova relikvija nije bila samo uvriježena srednjovjekovna praksa već i društvena obaveza za venecijanske predstavnike vlasti. Uz održavanje memorije kultova istarskih svetaca i mučenika, kao i povremene krađe relikvija (furta sacra) iz gradova na istočnojadranskoj obali poput Novigrada, Zadra i Kotora, sukreiranje kultova relikvija svetaca bila je jedna od glavnih strategija učvršćivanja političke moći na području »venecijanskog Commonwealtha« ostvarena raznovrsnim oblicima reprezentacije. Mramorni sarkofag svetog Nazarija, jedno od remek-djela venecijanskoga trečentističkog kiparstva, naručeno je, primjerice, nakon pobune građana Kopra protiv venecijanske vlasti 1354. godine, kao diplomatski dar i pomirbeni čin državne uprave prema lokalnoj zajednici. Jačanje kulta koparskog zaštitnika potvrđeno je novim umjetničkim narudžbama i neposredno nakon što je ukradena relikvija iz Genove preko Venecije vraćena u Kopar 1422. godine. Preporod kulta sv. Eufemije u Rovinju nastao je također u interakciji između lokalne zajednice i venecijanske uprave. Relikvije sv. Eufemije, pohranjene nakon Chioggianskog rata u crkvi San Canzian u Veneciji, vraćene su u Rovinj odlukom venecijanskog Senata 1401. godine.
Rijedak čin restitucije relikvije u povijesti Venecije, potvrđen arhivskim istraživanjem, obilježen je i prigodnim državnim darom – pozlaćenim srebrnim relikvijarom sv. Eufemije s grbom dužda Michelea Stena i podestata iz obitelji Loredan kojim Republika ističe ideale pravednosti i miroljubivosti vlasti. Javni karakter dara, ali i političke dominacije izražen je lavom sv. Marka na šesterolisnom podnožju relikvijara. Relikvijar je pripisan istaknutoj venecijanskoj zlatarskoj radionici obitelji Sesto, vezanoj uz državnu kovnicu novca. S artikulacijom pobožnosti i štovanja relikvije svete zaštitnice grada neposredno je povezan i Rovinjski iluminirani kodeks okvirno datiran od 13. do 15. stoljeća, koji se danas čuva u Sveučilišnoj knjižnici u Puli. Minijature kodeksa u članku se povezuju s djelima Picova Majstora, najistaknutijega venecijanskog minijaturista posljednje četvrtine 15. stoljeća, čime se dovršetak hagiografskog dosjea sv. Eufemije može preciznije datirati u sedamdesete ili osamdesete godine 15. stoljeća.
Tijekom 15. stoljeća mletački upravitelji uspostavljaju čvrstu simboličku identifikaciju između grada i njegove zaštitnice, što potvrđuje i imaginarna veduta Rovinja na naknadno uvezanom listu Rovinjskog iluminiranog kodeksa. Skicozno naslikan krajolik s utvrđenim gradom, kojim dominira crkva njezinih svetaca zaštitnika, nadahnut je kasnosrednjovjekovnim prikazima idealnoga grada. Grb venecijanske obitelji Soranzo na glavnim vratima rječito vizualizira venecijansku upravu otjelovljenu u imenovanom upravitelju. Simbolička prisutnost upravitelja kao predstavnika Republike jamstvo je dobre vladavine i božanske zaštite koja djeluje u sinergiji sa svetim zaštitnicima grada.
Ističući poštovanje prema povijesti i lokalnoj memoriji grada, Republika je poticanjem kulta relikvije sv. Eufemije uspjela sjediniti venecijanske vjerske prakse s lokalnim običajima i tradicijama, artikulirajući istodobno svoje političke ciljeve.

Ključne riječi

Venecija; Istra; sv. Eufemija; sv. Nazarije; sv. Maksim; Rovinj, Koper; Novigrad; Rovinjski iluminirani kodeks; Translatio corporis beate Eufemie; minijature; Picov Majstor; relikvijar sv. Eufemije; radionica obitelji Sesto

Hrčak ID:

233933

URI

https://hrcak.srce.hr/233933

Datum izdavanja:

31.12.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.928 *