Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.31664/ripu.2019.43.09

Predstavljanje Republike u Veneciji 17. stoljeća

Martina Frank ; The Ca’ Foscari University of Venice


Puni tekst: engleski pdf 553 Kb

str. 113-122

preuzimanja: 806

citiraj


Sažetak

Iako je Seicento očito dio dugotrajne faze dekadencije Venecije (kako u gospodarskim aktivnostima tako i u međunarodnoj politici), nedavne povijesne analize više ga ne opisuju kao homogeni trenutak opadanja, snažnije ističući njegove pozitivne i dinamičke aspekte. Štoviše, unatoč brojnim gubitcima u istočnom Sredozemlju tijekom dugog sukoba s Osmanskim carstvom, Venecija je proživljavala trenutke velike nade i vjere u budućnost. Zbog vojnih uspjeha Francesca Morosinija u Morejskom ratu, posljednja dva desetljeća 17. stoljeća zapravo su bila označena velikim entuzijazmom koji je na stanovit način evocirao raspoloženje nakon bitke kod Lepanta 1571. godine. Alegorijski prikazi Venecije iz 17. stoljeća zadržavaju višeznačni karakter srednjovjekovnih i cinquecentesknih personifikacija, prilagođen promijenjenim povijesnim okolnostima. Ako koncept slobode dominira u tekstovima, vizualna se personifikacija usredotočuje na koncepte nevinosti i pravde. Pojam nevinosti djelomično se preklapa s idejom o slobodi, sve dok sugerira da, zahvaljujući specifičnoj geografskoj situaciji, Venecija nikada nije bila okupirana. Međutim, ta nas analogija također podsjeća da se mitski nastanak Venecije dogodio pod zaštitom Djevice Marije, točnije 25. ožujka 421. godine, na dan Navještenja Marijina. U kontekstu pojave kuge 1630., Djevica se također reafirmira kao važna i središnja figura. Na sredini poda crkve Santa Maria della Salute, kruna od ruža nosi natpis Unde Origo Inde Salus. Moto se prvi put pojavio na medalji dužda Nicolòa Contarinija iz 1631. godine, kada je postavljen prvi kamen te zavjetne crkve. Znakovito, dan izabran za tu ceremoniju bio je 25. ožujka. Na jednoj strani medalje prikazana je crkva pred kojom kleči dužd Nicolò Contarini, a na drugoj Piazzetta Sv. Marka s prizorom Navještenja, uokvirene motom VNDE ORIGO INDE SALVS. Prikazi na medalji nastoje učvrstiti vezu između Venecije i Djevice podsjećajući na mitske predaje o postanku grada. Mnogo godina kasnije, vjerojatno neposredno prije posvećenja crkve 1687. te u kontekstu turskih ratova, dobronamjerna i milosrdna zaštitnička figura Marije preuzela je različita ili dodatna značenja. Na lanterni kupole crkve Santa Maria della Salute, Djevica poprima izgled zapovjednice mornarice (Capitana generale da Mar), držeći u desnoj ruci tradicionalnu zapovjedničku palicu. Vojni sukob s Turcima bio je opsežno zastupljen u mletačkoj historiografiji i ikonografiji. Na glavnom oltaru crkve Santa Maria della Salute je ikona Bogorodice s Djetetom donesena iz Kandije (Herakliona), a novo izdanje djela Historia (1572.) Giovannija Pietra Contarinija, iz 1645. godine, sadrži bakrorez Jacopa Piccinija prema crtežu Francesca Ruschija koji snažno naglašava ulogu Djevice kao zaštitnice Republike. Također, na naslovnici Coronellijeva djela Corso di Geografia universale iz 1692. godine, neki se detalji ne odnose samo na obveznu vjersku tematiku u kontekstu turskih ratova, već i na marijansku ikonografiju.

Ključne riječi

Venecija; mit; alegorija

Hrčak ID:

233941

URI

https://hrcak.srce.hr/233941

Datum izdavanja:

31.12.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.788 *