Skoči na glavni sadržaj

Ostalo

https://doi.org/10.20471/acc.2019.58.04.26

Ozbiljna hepatotoksičnost udružena s pripravkom Herbalife® u prethodno zdrave žene

Dragan Jurčić ; Faculty of Medicine, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia; Department of Gastroenterology and Hepatology, Sveti Duh University Hospital, Zagreb, Croatia
Maruška Gabrić ; Department of Gastroenterology and Hepatology, Sveti Duh University Hospital, Zagreb, Croatia
Rosana Troskot Perić ; Faculty of Medicine, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia; Department of Gastroenterology and Hepatology, Sveti Duh University Hospital, Zagreb, Croatia; Faculty of Health Studies, University of Rijeka, Rijeka, Croatia
Ana Marija Liberati Pršo ; Department of Endocrinology, Diabetes and Metabolic Diseases, Sveti Duh University Hospital, Zagreb, Croatia
Jure Mirat ; Faculty of Medicine, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia
Aleksandar Včev ; Faculty of Medicine, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia
Ivan Alerić ; Faculty of Medicine, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia; Jordanovac Hospital for Lung Diseases, Zagreb University Hospital Centre, Zagreb, Croatia
Barbara Ebling ; Faculty of Medicine, Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Osijek, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 431 Kb

str. 771-776

preuzimanja: 2.356

citiraj


Sažetak

U novije vrijeme bilježi se porast upotrebe biljnih pripravaka koji su važan sastojak komplementarnih i alternativnih pripravaka te su široko dostupni pod krinkom “prirodnosti” i neškodljvosti. No budući da njihova upotreba ne podliježe strogim predmarketinškim testiranjima i regulativama, često nemaju jasno i detaljno definiran sastav, osiguranu kontrolu kvalitete, kao niti dokaz o učinkovitosti i sigurnosti. Štoviše, sve je više literaturnih podataka koji svjedoče štetnim učincima biljnih pripravaka, a kao najčešća posljedica njihove upotrebe navodi se hepatotoksičnost s različitim stupnjevima jetrenog oštećenja, od minimalnih promjena hepatograma sve do fulminantnog hepatitisa koji zahtijeva transplantacijsko liječenje. Prikazuje se slučaj jetrenog oštećenja visoko povezanog s uporabom određenih proizvoda Herbalife®, nakon što su kao moguć uzrok jetrenog oštećenja isključeni alkohol, virusne bolesti, metabolička, vaskularna, autoimuna i neoplastična zbivanja. Točan mehanizam jetrenog oštećenja u prikazane bolesnice nismo otkrili, a budući da su se jetrena funkcija i morfologija u
potpunosti oporavile nakon ukidanja sumnjivih pripravaka Herbalife® nije bilo potrebe za biopsiju jetre. Imajući u vidu sve učestaliju
konzumaciju biljnih pripravaka s potencijalno štetnim djelovanjem, smatramo da je neophodno uvođenje kako stroge regulacije proizvodnih i prodajnih procesa, tako i točne i detaljne identifikacije aktivnih tvari na popisu sastojaka te toksikološka testiranja uz obvezu prijavljivanja nuspojava.

Ključne riječi

Herbalife; Biljni pripravci; Prehrana, dodaci; Zatajenje jetre

Hrčak ID:

235303

URI

https://hrcak.srce.hr/235303

Datum izdavanja:

1.12.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 10.224 *