Drvna industrija, Vol. 71 No. 1, 2020.
Pregledni rad
https://doi.org/10.5552/drvind.2020.1920
Ergonomija školskog namještaja u prevenciji lošeg držanja tijela učenika
Aldina Alibegović
; University of Sarajevo, Faculty of Health Studies, Department of Physiotherapy, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
Amra Mačak Hadžiomerović
; University of Sarajevo, Faculty of Health Studies, Department of Physiotherapy, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
Adisa Pašalić
; Secondary Dental School Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
Danijela Domljan
orcid.org/0000-0002-6388-5825
; University of Zagreb, Faculty of Forestry, Department of Furniture and Wood Products, Zagreb, Croatia
Sažetak
Tjelesni i psihički poremećaji koji se pojavljuju u djece školske dobi kao posljedica dugotrajnog sjedenja na nastavi jedan su od alarmantnih problema današnje civilizacije. Znanstvena i stručna literatura veliku pozornost pridaju uzrocima i pojavama poremećaja držanja tijekom sjedenja, poput mišićno-koštanih smetnji i bolova u leđima (engl. MSD/BP). Ta se pojava u učenika sve više povezuje i s oblikovanjem školskog namještaja. Ergonomski oblikovan školski namještaj, poglavito stolice i stolovi, jedan su od važnih preduvjeta ispravnog držanja tijela učenika tijekom školske nastave. Usprkos tome, pri oblikovanju namještaja nedovoljno se uzimaju u obzir ergonomski zahtjevi kao uvjet dobrog zdravlja i unapređenja učeničke motivacije i uspješnog učenja. Cilj rada jest pokazati utjecaj neodgovarajućega školskog namještaja na pojavu zdravstvenih tegoba i lošeg držanja učenika, i to na temelju pregleda znanstvene literature i dosadašnjih istraživanja te problematike. Rezultati obuhvaćaju usporedbu deset objavljenih članaka u razdoblju 2004. – 2017., a ta su istraživanja provedena u Finskoj, Grčkoj,Republici Hrvatskoj, Sloveniji, Nigeriji, Brazilu, Iranu, Belgiji, Velikoj Britaniji i Indiji. Korištene su različite baze podataka, uključujući Pub Med, Google znalac, Medline, Hrčak, Dabar, Science Direct i Science Citation Index. Proučavanjem dosadašnjih istraživanja izdvojenih autora koji su se bavili problematikom sjedenja u školi dobiven je uvid o utjecaju neodgovarajućeg položaja tijela na zdravlje učenika, što može poslužiti kao smjernica u oblikovanju novoga školskog namještaja.
Ključne riječi
školski namještaj; učenici; loše držanje; ergonomija; oblikovanje namještaja; zdravlje
Hrčak ID:
235814
URI
Datum izdavanja:
17.3.2020.
Posjeta: 4.530 *