Citotoksični i mutageni potencijal juglona u slobodnom i nanoinkapsuliranom obliku

Semiha Erisen ; Yildiz Technical University, Faculty of Science and Letters Molecular Biology and Genetics Department, Esenler- Istanbul, Turkey
Tülin Arasoğlu ; Yildiz Technical University, Faculty of Science and Letters Molecular Biology and Genetics Department, Esenler- Istanbul, Turkey
Banu Mansuroglu ; Yildiz Technical University, Faculty of Science and Letters Molecular Biology and Genetics Department, Esenler- Istanbul, Turkey
İsmail Kocacaliskan ; Yildiz Technical University, Faculty of Science and Letters Molecular Biology and Genetics Department, Esenler- Istanbul, Turkey
Serap Derman ; Yildiz Technical University, Faculty of Chemical and Metallurgical Engineering, Department of Bioengineering, Istanbul, Turkey

Usprkos dokazanim herbicidnim, protubakterijskim, protuvirusnim, protugljivičnim i antioksidacijskim učincima, primjena juglona (5-hidroksi-1,4-naftokinon) ograničena je zbog njegove slabe topljivosti u vodi te alelopatskoga i toksičnoga djelovanja. Cilj je novijih istraživanja bio ukloniti te prepreke povećanjem njegove topljivosti i boljom regulacijom njegova otpuštanja s pomoću sustava nanočestica. Ovo je, međutim, prvo istraživanje u kojem je sintetiziran i karakteriziran juglon u omotaču polimernih nanočestica te uspoređen sa slobodnim juglonom u smislu citotoksičnosti u mišjih fibroblasta (L929) i biljnih alfalfa stanica te mutagenosti u bakterije Salmonella typhimurium TA98 i TA100. Mišje i biljne stanice izložene slobodno u nanoinkapsuliranome juglonu iskazale su smanjenu vijabilnost, koja je ovisila o dozi i vremenu izloženosti, ali je to djelovanje bilo značajno slabije s juglonom u nanočesticama pri nižim dozama. Za razliku od slobodnoga juglona, nanočestice s juglonom nisu djelovale mutageno na S. typhimurium soj TA98 s metaboličkim aktivacijskim enzimom S9. Budući da svi rezultati pokazuju kako je inkapsuliranje juglona u polimerne nanočestice smanjilo njegov toksični i mutageni učinak, ovaj oblik ima obećavajući potencijal za primjenu u medicini, poljoprivredi i u području sigurnosti hrane.

alfalfa; L929 fibroblasti; nanočestice; PLGA; S. typhimurium