Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Razvoj teoloških i filozofskih studija u Zagrebu od XIII. stoljeća do osnivanja Sveučilišta u Zagrebu. Povijesni korijeni Katoličkoga bogoslovnog fakulteta

Daniel Patafta ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 482 Kb

str. 43-66

preuzimanja: 479

citiraj


Sažetak

Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (dalje: KBF) afirmirao se u vremenu modernoga visokog školstva u Hrvatskoj kao vodeća teološka odgojna i obrazovna institucija. Tomu u prilog ide opsežnost njegova odgojno‑obrazovnog programa kao i činjenica da je ustanova koja svoje povijesne korijene može pratiti od vremena katedralne škole iz XIII. stoljeća preko nastanka modernog Zagrebačkog sveučilišta 1874. godine pa do danas. Iako razvoj teologije i teoloških disciplina u Hrvatskoj i među Hrvatima nije privilegij samo jedne ustanove, jer velika je zasluga pojedinih crkvenih redova kao i nekadašnjih visokih bogoslovnih škola različitih povijesnih tradicija, KBF se u posljednjih dvije stotine godina afirmirao kao prostor sustavnoga i znanstvenoga pozitivnog pristupa teologiji i znanostima koje su nužno uz nju vezane. Od vremena osnivanja katedralne škole pa do danas može se pratiti kako je kroz povijesne mijene u određenim povijesnim razdobljima crkvene povijesti teološko obrazovanje od XIII. stoljeća do danas na KBF‑u i njegovim integralnim prethodnicama dio kompleksnih procesa na razini opće Crkve. Razvoj teološke misli, sustavnoga teološkog obrazovanja i odgojnih institucija vezanih uz djelovanje današnjeg KBF‑a od srednjeg vijeka do naših dana integrirani su u duhovne, misaone i društveno‑političke promjene kroz koje je prolazila Katolička crkva, a koje su svoj odraz nalazile i u odgojno‑obrazovnoj stvarnosti Crkve. Tako je današnji KBF, koji svoje povijesno polazište može utemeljeno tražiti u XIII. stoljeću, bio duhovna, misaona, intelektualna i kulturna veza hrvatskog naroda i Crkve u Hrvata s europskom crkvenom i društvenom stvarnošću. Stoga je cilj ovoga rada prikazati procese koji su doveli do nastanka katedralne škole u XIII. stoljeću, razvoja filozofsko‑teološkog studija u sustavu isusovačke, kasnije zagrebačke Akademije, naposljetku modernog Zagrebačkog sveučilišta, odnosno pokazati da se teologija i obrazovne institucije vezane uz teologiju u Hrvatskoj razvijaju u stalnom doticaju sa zapadnoeuropskom crkvenom i društvenom stvarnošću od svojeg nastanak do danas.

Ključne riječi

teologija; katedralna škola; filozofija; isusovačka Akademija; sjemenište; Zagrebačko sveučilište.

Hrčak ID:

238354

URI

https://hrcak.srce.hr/238354

Datum izdavanja:

28.5.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.517 *