Izvorni znanstveni članak
Suvremeni festivali: polifonija glasova i neki novi čimbenici
Lennart Fjell
; Institute for Cultural Studies and Art History, Bergen, Norveška
Sažetak
U ovom članku autor opisuje kako se sukobi naizbježno javljaju u nekom trenutku tijekom procesa festivalizacije. Autor navodi da postoje određene prekretnice u tom procesu koje svaki festival i njegovo polje utjecaja susreću od svojih začetaka pa do zaključka, ili do njegova sadašnjeg stanja, na putu prema kraju koji mu je predodređen. Jedan od načina vizualiziranja toga obrasca jest korištenje teorije Erica Brahmsa o teško rješivim sukobima. Ova teorija pokazuje da u polju društvenih interakcija, u kojima mora postojati sporazum oko zajedničke ideologije (kao što je menadžment), postoji latentni sukob, koji u određenom trenutku može prerasti u otvoreni sukob; sukob se zatim zaoštrava, prolazi kroz fazu pat-pozicije te se nakon toga ublažava pregovaranjem; on se po mogućnosti rješava pa nastupa poslijekonfliktni period stvaranja i održavanja mira. U polju u u kojem se očituju različite ideologije i područja važna je terminologija Pierrea Bourdieua. Koristeći izraze kao što su područje, kapital i habitus, predstojeći sukob možemo jasnije ograničiti, pojasniti ga i učiniti vjerodostojnim tako što ukažemo na borbu unutar samoga menadžmenta te između različitih sfera u kojima se festivali ostvaruju. Primjenom ove teorije i terminologije na empirijske podatke lakše možemo sagledati sferu sukoba, a ujedno možemo sukob između različitih ideologija i područja učiniti vidljivijim.
Konkretno, na primjerima suvremenoga norveškog glazbenog festivala Lost Weekend i «tradicionalnijega» vikinškog festivala Up-Helly-Aa na Šetlandskom otočju autor pokazuje kako se ti sukobi mogu zbiti. Lost Weekend se suočava s istim problemima kao i Up-Helly-Aa, ali na sasvim drukčji način zbog različitih lokacija, menadžmenta i ideologija. Sukobi se čine neizbježnima, ali ne i nerješivima. Ako postanu svjesni svih razina sukoba, drugi će se festivali moći pripremiti na neizbježno te cijeli proces preokrenuti u svoju korist.
Time se ukazuje na različita područja i kategorije čimbenika u okviru festivalske sfere, što autoru omogućuje da raspravi o tome kako se festivali razvijaju služeći kao forumi i skupovi ideologija te koji to utjecaj ima na određenu zajednicu. Kroz navedene empirijske primjere autor također pokazuje kako se lokalne zajednice bore kako bi postale dio globaliziranog svijeta te kako festivali mogu biti jedan od načina ulaska u globalnu zajednicu.
Ključne riječi
festival; sukob; ideologija; kapital; glokalno
Hrčak ID:
22130
URI
Datum izdavanja:
15.12.2007.
Posjeta: 5.504 *