Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Europski sustav trgovine emisijskim dozvolama

Lidia Hrnčević orcid id orcid.org/0000-0001-8990-0985 ; RGN fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Ivan Grgić orcid id orcid.org/0000-0003-1014-019X


Puni tekst: hrvatski pdf 1.811 Kb

str. 70-83

preuzimanja: 1.505

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Problem globalnog zatopljenja davno je uočen. Veliki napori i istraživanja klimatskih promjena doveli su do spoznaje da su staklenički plinovi ispušteni u atmosferu glavni krivac klimatskih promjena. Kao jedan od načina rješavanja tog problema u Europskoj uniji, u okviru Kyoto protokola, osnovan je Sustav trgovine emisijskim dozvolama Europske unije (engl. European Union Emission Trading System, EU ETS). Navedeni sustav trgovine emisijskim dozvolama se uglavnom uspješno primjenjuje već 15 godina, a zbog sve veće učinkovitosti provedbe ciljeva, njegova primjena nastavit će se u budućnosti. Hrvatska se priključila navedenom sustavu trgovanja emisijskim dozvolama pola godine prije pristupanja Europskoj uniji. Zbog dobrih rezultata smanjenja emisija trgovanjem, svake se godine diljem svijeta osnivaju novi sustavi trgovanja emisijskim dozvolama. Njihovim povezivanjem globalna trgovina emisijskim dozvolama mogla bi postati jedna od najvećih trgovina svijeta.

Ključne riječi

emisijske dozvole; Europski sustav trgovine emisijskim dozvolama

Hrčak ID:

239675

URI

https://hrcak.srce.hr/239675

Datum izdavanja:

1.6.2020.

Posjeta: 2.318 *




Najperspektivniji mehanizam za kontrolu onečišćenja zraka i smanjenje emisija stakleničkih plinova proizašo iz Kyoto protokola je trgovina emisijama temeljena na tzv. „cap and trade“ principu. U sustavu trgovine emisijama, vlada ili vladina agencija, postavlja granicu ili ograničenje (engl. cap) količine emisija koje će biti regulirane sustavom trgovine emisijama. Zatim se svakoj kompaniji (postrojenju), koja je uključena u sustav trgovine emisijama, dodjeljuje ili prodaje određena količina dozvola za emitiranje (engl. credits, allowances, AAU). Za potrebe trgovanja emisijskim dozvolama države trebaju uspostaviti registar emisijskih dozvola u elektroničkom obliku. Svrha registra je pohranjivanje, prijenos, praćenje i verifikacija dodijeljenih emisijskih dozvola. Emisijskim dozvolama kompanije mogu međusobno trgovati izravno ili putem posrednika- brokera ili banke. Dozvole se izdaju jednom godišnje, a jedna dozvola predstavlja dozvolu za emitiranje 1 tone CO2e. Ukupan broj prodanih i/ili dodijeljenih dozvola ne smije premašiti granicu dopuštenih emisija niti smije biti veći od ukupnih količina emisija koje su obuhvaćene sustavom trgovine emisijama. Za kompanije (postrojenja), koje na kraju godine, imaju stvarne emisije veće od njima dodijeljenjih dozvola za emitiranje, postoje dvije mogućnosti (Hrnčević, 2008): • platiti novčanu kaznu za prekoračenje ograničenja emisija; • razliku u stvarnim i dopuštenim emisijama nadoknaditi kupnjom dozvola za emitiranje od kompanija (postrojenja), čije su stvarne emisije manje od dodijeljenih dozvola, tj. od onih kompanija koje na kraju obračunskog razdoblja imaju višak dozvola. Glavni cilj trgovanja emisijskim jedinicama stakleničkih plinova je postizanje smanjenja emisija uz što manje troškova. Ukupno dopuštena granica emisija se, kroz dodijeljene i/ili prodane dozvole, iz godine u godinu smanjuje, čime se sve više približava nacionalnim ciljevima smanjenja emisija. S ekonomske strane, svaka kompanija (postrojenje), nakon što vladina tijela postave i dodijele i/ili prodaju dozvole za emitiranje, može odlučiti hoće li, i na koji način, smanjiti emisije. Ako se odluči na smanjenje, učinit će to na način kada i gdje je to za nju financijski najpovoljnije. U sustavu trgovanja emisijama, svakom zagađivaču je ponuđen fleksibilan izbor najisplativije, a ujedno i najučinkovitije kombinacije kupnje i prodaje emisijskih dozvola, postizanje smanjenja emisija primjenom tehnološkog rješenja koje rezultira manjim emisijama stakleničkih plinova (engl. cleaner technology) ili postizanja smanjenja emisija smanjenjem proizvodnje. Na slici 1-1. je na pojednostavljen način prikazana trgovina emisijama. Postrojenje A je na kraju obvezujućeg razdoblja imalo manje emisije od dozvoljene granice i višak svojih dozvola je prodalo postrojenju B koje je imalo emisije više od dozvoljenih. U konačnici su obje strane zadovoljene, a emisije su zadržane ispod dozvoljenih granica. Dozvole ili jedinice za emitiranje mogu se prodavati na nacionalnom ili međunarodnom tržištu po zakonu ponude i potražnje. Shodno tome, dozvolama se može trgovati i između zemalja. Svaki međunarodni prijenos ili transfer emisijskih dozvola je ovjeren od strane UNFCCC-a. U slučaju zemalja EU, ukoliko se trgovina dozvolama odvija van granica Europske unije, prijenos mora dodatno odobriti Europska komisija. Trgovina dozvolama za emitiranje odvija se na virtualnom tržištu. Cijene dozvola za emitiranje se većinom izražavaju u eurima po toni CO2 ili eurima po toni ekvivalenta ugljikovog dioksida.

naftaiplin-70-83-g1.png naftaiplin-70-83-g2.png naftaiplin-70-83-g3.png naftaiplin-70-83-g4.png naftaiplin-70-83-g5.png naftaiplin-70-83-g6.png naftaiplin-70-83-g7.png naftaiplin-70-83-g8.png naftaiplin-70-83-g9.png

References

1. 

Hrnčević L. , author. 2008."Analiza utjecaja provedbe Kyoto protokola na naftnu industriju i poslovanje naftne tvrtke". Unpub. PhD Thesis, Faculty of Mining, Geology and Petroleum Engineering, University of Zagreb. ():

2. 

, author. 2018."Trends and projections in the EU ETS in 2018: The EU Emissions Trading System in numbers, EEA Report No 14". EUROPEAN ENVIRONMENT AGENCY. ():

3. 

DE CLARA S.; ; MAYR K. , authors. 2018."The EU ETS Phase IV Reform: Implications For System Functioning And For The Carbon Price Signal". The Oxford Instutute for Enegy Studies. ():

4. 

LE DEN X.; ; BEAVOR E.; ; PORTERON S.; ; ILISECU A. , authors. 2017."Analysis Of The Use Of Auction Revenues By The Member States". Final Report, Ramoll. ():

5. 

DE BRUYCKERE L.; ABBASOV F.; , authors. 2016."Aviation ETS- Gaining altitute, An analysis of the aviation EU ETS 2013-2015, Transport and Evnironment". European Federation for Transport and Environment AISBL. ():

6. 

, author. 2019."Izvješće o inventaru stakleničkih plinova na području Republike Hrvatske za razdbolje 1990.- 2017.". EKONERG. ():

8. 

EUROPEAN COMMISSION a, EU Emissions Trading System. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets_en

10. 

EUROPEAN COMMISSION c, Phases 1 and 2. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/pre2013_en

11. 

LONGYEARBYEN, 2012., Breathing Difficulties – A Market In Need Of A Miracle, The Economist. http://www.economist.com/node/21548962

13. 

EUROPEAN COMMISSION d, Revision For Phase 4. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/revision_en

14. 

EUROPEAN COUNCIL, Reform Of The EU Emission Trading Scheme. https://www.consilium.europa.eu/en/policies/climate-change/reform-eu-ets/

15. 

EUROPEAN COMMISSION e, National Allocation Plans. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/pre2013/nap_en

17. 

EUROPEAN COMMISSION g, Allocation To Industrial Installations. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/allowances/industrial_en

18. 

EUROPEAN COMMISSION h, Auctioning Of Allowances. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/auctioning_en

19. 

EUROPEAN COMMISSION i, Monitoring, Reporting and Verification. https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/monitoring_en

20. 

Ministarstvo zaštite okoliša i energetike. https://mzoe.gov.hr


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.