Atti, Vol. XXXIV No. 1, 2004.
Izvorni znanstveni članak
Vesna Girardi Jurkić
; Università di Zagabria Centro internazionale di ricerche archeologiche Brioni-Medolino
Sažetak
Clanak donosi rimske (Jupiter Viktor, Minerva,Venera,
Heraklo, Dijana - Artemida, Liber, Dioniz, Terra Mater, Bona Deja,
Viktorija), grcko-rimske, orijentalne (Jupiter Amon, Venera Celestis,
Nemeza, Izida, Mitra, Magna Mater, Atis, Sabazije, Hator, Aheloj,
Tifon, Mena de, Gorgone, Meduze ), autohtone (Eja, Borija, Trita,
Nebres, Melosok) i sinkretisticke kultove (Eja Augusta, Melosok
August, Liber August i dr.) koji su se stovali u rimskoj Pulì i
pulskom ageru od l. st. pr. Kr. do 4. st. posl. Kr. Svaki od navedenih
kultova slavio se u razliCitim mjesecima, vezanim za izmjenu
godisnjeg doba, uz prigodne procesije popracene plesom i glazbom.
Razuzdane svecanosti bile su posebno vezane za kult Dioniza, Libera
te orijentalne krvave taurobolije kao kod Velike Majke i Atisa,
Mitre i kod kultova Sabazija i Izide. Navode se utvrdena i
pretpostavljena kultna sredista, hramovi i kuéna svetista (lararij) u
Puli, Nezakciju, Premanturi, Vrcevanu kod Medulina, Liznj anu,
Stinjanu, na Brijunima i na podrucju agera u vilama rustikama i
obrtnickim centrima. Odraz mjesovitog rimskog panteona, vjernika i
dedikanata, orijentalaca i Italika te romaniziranih Histra, uvjetovan
je razvitkom gospodarstva, multietnickim sastavom pulskog agera i
stupnjem romanizacije. Odnos rimskih prema grcko-rimskim i
autohtonim bozanstvima u navedenom razdoblju je gotovo podjednak
(39%:37%:24% ).
Ključne riječi
Hrčak ID:
242477
URI
Datum izdavanja:
10.6.2005.
Posjeta: 1.262 *