Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Roberto Starec ; Università popolare di Trieste


Puni tekst: talijanski pdf 3.309 Kb

str. 441-464

preuzimanja: 837

citiraj


Sažetak

Dijatonska harmonika usla je u upotrebu za pratnju narodnih
plesova u lstri, vjerojatno, pred priblizno jedno stoljeée i djelomicno
zamijenila bilo stare tradicionalne aerofone (kao mih i rozenice), bilo
violinu. Jos danas dijatonski instrumenat - koji ostvaruje dvije razlicite
note na otvoru ili zatvoru mijeha - siroko je prisutan i nije ga
sasvim istisnula kromatska (klavirska) harmonika: Tu se opisuju strukturalne
karakteristike glazbala kojima se sluzi u Istri, opéenito izradena
u Trstu, pa odatle obicaj da se naziva tr5éanska harmonika (triestina)
ili Ploner (po imenu najvaznije obitelji konstruktora). Navode se lokalna
terminologija dijelova, informacije o razlicitim tipovima i njihova prisutnost,
biljeske o Ploneru i o drugim konstruktorima. Opisuju se
dijakronicko sirenje i funkcionalna upotreba glazbala na raznim podrucjima
s nastalim promjenama u tradicionalnom repertoaru i u instrumentalnim
formacijama. Opisan je i analiziran muzicki uredaj tipa koji
prevladava u Istri na dvadeset i pet dugmeta u dva reda sa osam ili
dvanaest basova i uporeduje se sa drugim razlicitim «Sistemima»: «talijanskim>>,
«njemackim» i «slovenskim» u odnosu na koje predstavlja
specificnosti. Najzad se navodi osam muzickih transkripcija, izvedenih
iz originalnih registracija, koje su izvrsene na razlicitim istarskim mjestima
i na Krku od godine 1983. do 1986, izabrane medu najraprezentativnijima
u odnosu na repertoar starih plesova u lstri, kao sedam pasi,
cotié, pie polka, stajer, dampasé, manfrina.

Ključne riječi

Hrčak ID:

242965

URI

https://hrcak.srce.hr/242965

Datum izdavanja:

6.11.1987.

Podaci na drugim jezicima: talijanski

Posjeta: 1.256 *