Atti, Vol. XVI No. 1, 1986.
Izvorni znanstveni članak
Ante Šonje
Sažetak
Kod gradevnog ansambla Eufrazijeve bazilike sacuvale su se velike povrsine podnih mozaika s nekoliko uzastopnih slojeva iz raznih vremena (prvi sloj pripada blagovaoni anticke kuée iz 3. st.; drugom pripadaju podovi Prve bazilike iz II polovine 4. st., trecém mozaici Predeufrazijevske bazilike iz prve polovine 5. st. i cetvrtom mozaici Eufrazijeve bazilike iz sredine 6. st.) kao kod malo kojeg kasnoantickog spomenika i to ne samo na podrucju jadranskih zemalja, nego i sirom Mediterana. U prvom dijelu nazocnog eseja, osim o opisu podnih mozaika starokrséanskih bazilika (repertoar ukrasnih motiva, razvoj dekoracije, stilske osobine itd.), govori se i o odnosu tih mozaika prema slicnim podnim mozaicima na podrucju Porestine i u drugim istarskim mjestima. Podni mozaik Predeufrazijevske bazilike u Porecu predstavlja izraziti primjer kompozicije i stila ukrasa podnih mozaika radionica 5. st. Podni mozaik Eufrazijeve bazilike, koji je nastao sredinom 6. st., predstavlja izraziti primjer nacina rada domaéih radionica u Istri. Ukras podnog mozaika Eufrazijane po stilu i tehnickoj obradi ne zaostaje za mozaikom Predeufrazijevske bazilike. Ali uzevsi u cjelini, njegov je ukras profinjeno slozen u svakom pojedinom sagu posebno, kao i u medusobnom odnosu cjeline. U drugom dijelu govori se osobito o odnosu istarskih podnih mozaika, prvenstveno poreckih, prema onim koji su nam poznati u ostalim pokrajinama na obalama Jadrana (Dalmacija, Trst, Veneto, i Ravenna u prvom redu) i Mediterana (utjecaji sirijsko-pales.tinskog kulturnog kruga, sjeverne Afrike i helenisticke umjetnosti).
Ključne riječi
Hrčak ID:
242981
URI
Datum izdavanja:
21.11.1986.
Posjeta: 1.629 *