Atti, Vol. XVI No. 1, 1986.
Izvorni znanstveni članak
Ennio Stipčević
; Zavod za muzikološka istraživanja JAZU Zagabria
Sažetak
Tijekom 16. i 17. stoljeéa iz raznih hrvatskih krajeva mladiéi zeljni izobrazbe skoluju se izvan svoje domovine - u Padovi, Bologni, Rimu, Becu ili Parizu. Nerijetko tamo i ostaju, stjecuéi slavu i priznanja kao svecenicki vrhovnici, kancelisti, znanstvenici ili umjetnici. Medju glazbenicima koji su napustili svoj rodni istarski kraj poznati su Andrea Antico da Montona i Jacques Moderne da Pinguente, slavni muzicki tiskari 16. stoljeéa. Francesco Sponga, kasnije prozvan Usper, pripadao je staroj istarskoj familiji i koncem 16. stoljeéa napustio je rodni Porec i preselio se u Veneciju, gdje je ostao do kraja svog zivota. U Veneciji djelovao je kao orguljas i skladatelj, a radio je u S. Giovanni Evangelista, u crkvi S. Salvador, u bazilici S. Marco, pa zatim ponovno u S. Salvador i u S. Giovanni Evangelista. Napisao je pet samostalnih opusa i sudjelovao u nekoliko znacajnih antologija s pocetka 17. stoljeéa. U prvom samostalnom opusu, Ricercari et arie francesi (Venezia, 1595) potpisuje se kao «discepolo di Andrea Gabrieli» i cini se da mu je poznanstvo s Gabrielijevim krugom pomoglo pri sudjelovanju nekih njegovih kompozicija u sjevernim (njemackim i danskim) muzickim antologijama. Uz zbirku madrigala (Il primo libro de madrigali a cinque voci, Venezia, 1604), objavio je tri opusa raznih vokalnih i instrumentalnih kompozicija (Messa, e salmi; Venezia, 1614; Compositioni armoniche, Venezia, 1619; Salmi vespertini, Venezia, 1627). God. 1621. skladao je Graduai i Tractus za jednu zajednicku misu za mrtve (kompozitori su bili jos C. Monteverdi i G.B. Grillo), posveéenu Cosimu II Mediciju. Iz arhivske dokumentacije proizlazi da je bio prilicno cijenjen kao kompozitor za vrijeme svog zivota, tako da je 1626. proglasen za «capo di Chiesa» u «scuoli S. Giovanni Evangelista», a 1631. imenovan je za jednog od trojice beneficiranih sveéenika u toj ustanovi. Umro je u Veneciji 1641. U njegovim kompozicijama ocituje se postivanje renesansne venecijanske instrumentalne tehnike. Vjesto baratanje efektnim zvucnim masama omoguéilo mu je da stvori nekoliko majstorskih kompozicija. Neke skladbe, narocito iz zbirke Compositioni armoniche, koju smo uspijeli nanovo pronaéi, svrstavaju taj opus medu najinteresantnije opuse nastale pocetkom 17. stoljeéa u Veneciji.
Ključne riječi
Hrčak ID:
242982
URI
Datum izdavanja:
21.11.1986.
Posjeta: 1.280 *