Revija za sociologiju, Vol. 50 No. 2, 2020.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.6
Inozemstvo, Zagreb ili neki drugi grad u Hrvatskoj? Društveno porijeklo, racionalnost izbora i aspiracije srednjoškolaca prema mjestu studiranja
Saša Puzić
orcid.org/0000-0001-7231-7312
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Josip Šabić
orcid.org/0000-0002-8981-2560
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Iva Odak
orcid.org/0000-0002-4249-4964
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
U radu se ispituju aspiracije hrvatskih srednjoškolaca kad je riječ o mjestu studiranja (inozemstvo, Zagreb, drugi grad u Hrvatskoj). Teorijsko polazište rada čini teorija racionalnog izbora, koja se koristi pri objašnjenju obrazovnih odluka u periodu obrazovnih tranzicija. Provedena je višerazinska multinomijalna regresijska analiza na nacionalno reprezentativnom uzorku učenika četverogodišnjih srednjih škola (N=10 829). Podatci su prikupljeni tijekom školske godine 2017./2018. Rezultati pokazuju da su aspiracije prema mjestu studiranja povezane s društvenim podrijetlom učenika: veće aspiracije prema studiranju u Zagrebu povezane su s visokoškolskim obrazovanjem barem jednog roditelja te s aktivnim radnim statusom majke i oca, dok su veće aspiracije za studiranjem u inozemstvu povezane s visokoškolskim obrazovanjem obaju roditelja i višim mjesečnim prihodima kućanstva. Učeničke aspiracije prema studiranju u inozemstvu povezane su i s čimbenicima racionalnog izbora: većom brigom za izbjegavanjem silazne društvene mobilnosti, višom samoprocjenom vjerojatnosti uspješnog upisa i završetka studija, nižom procjenom vrijednosti obrazovanja u hrvatskom društvu te višom procjenom nepoštovanja meritokratskih principa u hrvatskom visokom obrazovanju. S druge strane, aspiracije prema studiranju u Zagrebu od navedenih su čimbenika povezane samo s višom procjenom društvene vrijednosti obrazovanja. Svi su učinci bili neovisni o školskom uspjehu učenika. Dobiveni nalazi tumače se u kontekstu horizontalnih nejednakosti u visokom obrazovanju te se upućuje na moguće implikacije nalaza za obrazovnu politiku.
Ključne riječi
srednja škola; aspiracije prema mjestu studiranja; teorija racionalnog izbora; studiranje u inozemstvu; studiranje u Zagrebu; horizontalne nejednakosti
Hrčak ID:
243484
URI
Datum izdavanja:
31.8.2020.
Posjeta: 2.559 *