Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Članci: Glazbeno vrenje u Sloveniji u stoljećima prije Škofjeloškoga pasiona: 16. i 17. stoljeće u vojvodstvu Kranjskoj (uz neposrednu najavu 300. godišnjice prvoga ŠP-a, 1721.)

Franc Križnar


Puni tekst: hrvatski pdf 9.203 Kb

str. 32-46

preuzimanja: 677

citiraj


Sažetak

U 16. i na početku 17. stoljeća u Sloveniji je, pa tako i u vojvodstvu Kranjskoj, bila prisutna crkvena i svjetovna, vokalna i instrumentalna glazba. To možemo vidjeti u građi koja je bila prisutna u prvim desetljećima 17. stoljeća, kao i neposredno prije nastanka i prve provedbe procesije Ško eloškoga pasiona (1721.). Među njima su npr. Tomaž Hren i ljubljanski isusovci; iako na početku 17. stoljeća ne poznajemo ni jednoga skladatelja koji bi se usidrio i djelovao kao domaći stvaratelj u Sloveniji. Njih inače nalazimo među emigracijom: Gabriel Plavec Carniolus (Plautz, Plautzius) u Mainzu/Njemačka (1641.), Daniel Lagkhner iz Maribora/Slovenija (u Loosdorfu/Austrija; 1607.) i Isaac Posch (u Koruškoj/Austrija; u. 1621. ili 1622.?), poznat najviše po varijacijskoj suiti; Plavec i Lagkhner na prijelazu iz kasne renesanse u rani barok; Poš pak više izražajno s monodijom, zapravo u (ranom) baroku. G lazba i glazbenici bili su važni u spomenutom, više od sto godina dugom razdoblju, iako ne uvijek i svuda jednako. Glazba je izrasla iz skromnih početaka i na slovenskom se prostoru nije razilazila sa svim onim što je bilo aktualno zapadno od slovenskih etničkih granica.

Ključne riječi

procesija, Tomaž Hren, isusovci, Gabriel Plavec, Daniel Lagkhner, Isaac Poš, varijacijska suita, monodija, barok

Hrčak ID:

243496

URI

https://hrcak.srce.hr/243496

Datum izdavanja:

10.7.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.525 *