Magistra Iadertina, Vol. 14 No. 2, 2019.
Pregledni rad
https://doi.org/10.15291/magistra.2955
POETSKE, TEMATSKE I LEKSIČKE ZNAČAJKE UGLAZBLJENE DJEČJE POEZIJE 19. STOLJEĆA NA PRIMJERU TEKSTOVA LJUDEVITA VARJAČIĆA
Kristina Riman
orcid.org/0000-0001-9511-7831
; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli
Helena Pavletić
orcid.org/0000-0001-8162-2781
; Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli
Sažetak
U drugoj polovici 19. stoljeća pjesme za djecu bile su uglavnom objavljivane u periodici i zbirkama pjesama. Manja je pozornost do sada bila posvećivana pjesmama koje su bile uglazbljene i uvrštene u pjesmarice. Jedan od često uglazbljivanih autora stihova za djecu bio je Ljudevit Varjačić. Poznat je kao osobito produktivan suradnik časopisa Smilje čije su se pjesme često uglazbljivale, među ostalima, objavio je Liru, pjesmaricu s kajdama za mušku i žensku školsku mladež, a njegove uglazbljene pjesme našle su se i na stranicama ostalih pjesmarica toga vremena napisanih za djecu i mladež. U radu se analiziraju uglazbljene Varjačićeve pjesme s obzirom na njihove poetske, tematske i leksičke značajke. Varjačićeva je poezija pisana pravilnim metrom i rimom, obilježena je pedagoškim i etičkim tendencijama. Leksičkom analizom utvrđeno je nekoliko tematskih cjelina o kojima Varjačić piše, primjerice: pjesme koje pozivaju na fizički rad, pjesme koje potiču na učenje, pjesme koje izražavaju ljubav prema majci, domoljubne pjesme, religiozne pjesme, te pjesme o odmoru i zabavi. Iako se neke od ovih uglazbljenih pjesama i danas nude djeci, zaključujemo da one svojim poetskim, tematskim i leksičkim značajkama nisu više bliske suvremenom recipijentu.
Ključne riječi
dječja pjesma, recepcija poezije, pjesmarice, školska mladež, zbirke pjesama
Hrčak ID:
245581
URI
Datum izdavanja:
2.11.2020.
Posjeta: 1.957 *