Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.17794/rgn.2020.4.9

GEOTEHNIČKO ISPITIVANJE PUCANJA KOLNIKA – UZROCI I MOGUĆA RJEŠENJA ZA ODRŽIVU KONSTRUKCIJU PROMETNICA U SUPSAHARSKOJ AFRICI

Omowumi Ademila ; Department of Earth Sciences, Adekunle Ajasin University, P.M.B. 001, Akungba-Akoko, Nigeria, ORCID: 0000-0001-5177-1110
Abel Idowu Olayinka ; Department of Geology, University of Ibadan, Ibadan, Nigeria, ORCID: 0000-0003-1834-5157


Puni tekst: engleski pdf 3.204 Kb

str. 103-114

preuzimanja: 774

citiraj


Sažetak

Kako bi se otkrili razlozi neprekidnoga lomljenja i pucanja kolnika duž ceste Ibadan-Iwo-Osogbo, napravljena su inženjerskogeološka istraživanja i nestabilnih i stabilnih odsjeka ceste. Uzeto je 80 poremećenih i 40 neporemećenih uzoraka tla s različitih dubina iz 20 testnih bušotina smještenih na 6 razlomljenih i 2 stabilna odsjeka. Načinjena je analiza konstrukcije ceste uporabom tih uzoraka i standardnih metoda. Vrijednosti granice tekuće faze (22 – 64 i 32 – 40 %), indeks plastičnosti (13 – 41 i 12 – 18 %) te postotak finoće (47 – 59 i 32 – 41 %) uputili su na solidan do loš stupanj za razlomljene i solidan do dobar stupanj za stabilne odsjeke. Srednji do velik indeks plastičnosti i znatan udio gline u tlu na razlomljenim dijelovima pokazali su kako takvo tlo ima srednji do visok potencijal bubrenja. Glina u tim tlima imala je aktivnost 0,3 – 1,2 te je klasificirana kao neaktivna do stabilna glina. Velik iznos linearnoga skupljanja (>10 %), mala gustoća (kompakcija) i prevladavanje sitnozrnatoga detritusa uzrokom je nestabilnosti. Izloženost velikoj vlazi uzrokovala je smanjenje čvrstoće tla. Trosna kompresija uputila je na koheziju (72,6 – 127,0 kN/m2 ) te unutarnje trenje (12,7 – 33,3 o ) pokazujući umjerenu do dobru smičnu čvrstoću takva tla. Koeficijent kompresibilnosti (0,1 – 0,5 kN/m2 ) uputio je na nepogodnost tla za gradnju prometnice, kao i koeficijent konsolidacije (0,01 – 0,03 m2/god). Tlo je ispod razlomljenih odsjeka nepropusno s relativno malim koeficijentom propusnosti te visokim (regionalnim) zasićenjem. Dakle, lomovi su uzrokovani apsorpcijom vode u glinovito tlo, a time i slabim geotehničkim parametrima, odnosno slabom drenažom.

Ključne riječi

lom prometnice; geotehnički parametri; temelji prometnice; aktivnost gline; cesta Ibadan-Iwo-Osogbo

Hrčak ID:

246062

URI

https://hrcak.srce.hr/246062

Datum izdavanja:

9.11.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.979 *