Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.32728/tab.17.2020.11
Opće ili pojedinačno? Podučavanje i filozofija u Poljsko-Litavskoj Uniji početkom ranoga novog vijeka
Joanna Pietrzak-Thébault
Sažetak
Odnosi između humanizma i različitih renesansnih struja koje dolaze s juga Europe i njihovi ostvaraji na sjeveru ne mogu se promatrati samo kao utjecaji ili posuđivanja. Svaka zemlja ili, radije svako kulturno podneblje, razvija vlastiti humanizam i renesansu, koji se razlikuju čak i time koliko traju. Primjer Poljsko-Litavske Unije pokazuje koliko je takvo mišljenje opravdano. Od vremena uvođenja filozofije i retorike na krakovskoj akademiji (budućem Jagiellonskom univerzitetu) ondje postoji i jasna pragmatična tendencija. Programi akademije u Zamośću i kolegija s protestantskim pečatom iz baltičkih gradova razvijali su se u vlastitom smjeru. Na temelju široke edukativne aktivnosti isusovačkih kolegija od šezdesetih godina 16. stoljeća afirmira se trajan, pragmatičan i građanski humanizam.
Ključne riječi
univerzitet, kolegij, filozofija, retorika, podučavanje
Hrčak ID:
246134
URI
Datum izdavanja:
1.10.2020.
Posjeta: 1.315 *