Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.22586/csp.v52i3.11542
Akcijski planovi protiv nepismenosti u Hrvatskoj od 1945. do 1970-ih
Tomislav Anić
; Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb, Hrvatska
Vjera Brković
orcid.org/0000-0001-9025-2540
; Hrvatsko katoličko sveučilište, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U kontekstu političkih, gospodarskih i društvenih promjena sredinom XX. stoljeća sustavno se ostvaruju temeljni ciljevi Komunističke partije Jugoslavije na svim razinama te dolazi do strukturnih promjena u društvu. Zadane promjene može se pratiti i preko mjera poduzetih za smanjenje broja nepismenih, što je izravno proizlazilo iz potrebe rješavanja temeljnih društvenih i gospodarskih problema.
U radu se problematizira borba protiv nepismenosti u Hrvatskoj nakon Drugoga svjetskog rata. Akcijski planovi opismenjavanja stanovništva koje su sustavno provodili državni organi pokazuju da se korjenito mijenjala slika društva. Odgojno-obrazovne teme i povijest školstva XX. stoljeća u hrvatskoj historiografiji, uz određene iznimke, neistražene su kao primjerice u historiografiji XIX. stoljeća.
Autori su analizom izvora i literature uspostavili tri faze odgojno-obrazovnih promjena. U ovom će se radu pratiti problem rješavanja nepismenosti preko promjena odgojno-obrazovnoga sustava i akcijskih planova opismenjavanja od 1945. do završne faze 1974., kada je donesena odluka o osnivanju Komisije za borbu protiv nepismenosti.
Namjera je ovim radom doprinijeti istraživanju povijesti obrazovanja u hrvatskoj historiografiji.
Ključne riječi
Hrvatska; XX. stoljeće; socijalizam; nepismenost; opismenjavanje, odgojno-obrazovni sustav
Hrčak ID:
246359
URI
Datum izdavanja:
19.11.2020.
Posjeta: 2.156 *