Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Promena recepcije žanra melodrame na primeru dve adaptacije romana Mir-Jam Ranjeni orao

Marina Milivojević Mađarev


Puni tekst: hrvatski pdf 286 Kb

str. 564-580

preuzimanja: 410

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 286 Kb

str. 564-580

preuzimanja: 143

citiraj


Sažetak

Kroz spisateljsku sudbinu Milice Jakovljević prelamaju se mene i promene kulturnog modela u srpskom društvu. Pre Drugog svetskog rata ona je novinarka i spisateljica popularnih romana. Odmah nakon Drugog svetskog rata njen rad je proglašen bezvrednim, buržoaskim, a sama spisateljica je umrla zaboravljena i u bedi. Veliki povratak Mir-Jam dešava se sa usponom nove socijalističke srednje klase sedamdesetih godina 20. veka kada se njeni romani masovno pojavljuju u popularnim izdanjima. Ovaj novi talas počeo je pozorišnom adaptacijom romana Borislava Mihajlovića Mihiza, koju je režirala Sofija »Soja« Jovanović. U ovoj postavci se sa nežnošću, ali i jasnom ironijskom distancom tretiraju melodramski likovi. Na početku 21. veka Zdravko Šotra stvara filmsku i televizijsku adaptaciju u kojoj nema distance prema melodrami, već joj se vraća patos čime je napravljen
puni krug: od melodrame kao načina kritičkog sagledavanja fenomena savremenog društva, preko zabranjivanja (građanske) melodrame, zatim povratka melodrami kroz ironiju, i na kraju, u 21. veku, idealizovanja dobrog, starog građanskog društva kroz melodramu koja se približava bajki.

Ključne riječi

Milica Jakovljević; romani; kazališna adaptacija; televizijska adaptacija; promjena percepcije

Hrčak ID:

246617

URI

https://hrcak.srce.hr/246617

Datum izdavanja:

20.10.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.265 *