Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.5559/di.29.4.07
Je li ulazak Hrvatske u Europsku uniju utjecao na poslovni sentiment u industriji? Pristup metode sintetičke kontrole
Tihana Škrinjarić
orcid.org/0000-0002-9310-6853
; Sveučilište u Zagrebu, Ekonomski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Mirjana Čižmešija
orcid.org/0000-0002-9873-7291
; Sveučilište u Zagrebu, Ekonomski fakultet, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Određeni ekonomski i politički događaji određuju razinu i
dinamiku kretanja realnih ekonomskih varijabli, s jedne strane,
dok s druge strane poslovni sentiment kao "soft" varijabla ima
dobru prediktivnu moć tih istih varijabli. U ovom radu
razmatramo učinak ulaska Hrvatske u Europsku uniju (EU)
2013. godine na Pokazatelj konjunkturne klime u industriji (ICI)
kao mjeru poslovnoga sentimenta u hrvatskoj industriji. Ulazak
u EU imao je snažan pozitivan utjecaj na ekonomije koje su
ušle u Uniju. Za razliku od drugih novih država članica EU-a,
koje su ušle u EU u uzlaznoj fazi europskoga poslovnog ciklusa,
Hrvatska je u ovu zajednicu ušla odmah nakon stabilizacije
europske dužničke krize i u dugoj recesiji. Primjenom novoga
pristupa metode sintetičke kontrole (SCM) nad podacima
anketa pouzdanja poduzeća (BS), potvrđena je glavna hipoteza
rada da je ulazak Hrvatske u EU imao jak pozitivan učinak na
ICI, što se može objasniti kao euforija. Zaključci utemeljeni na
rezultatima ovog istraživanja služe poboljšanju i popularizaciji
BS i SCM.
Ključne riječi
indikator industrijske proizvodnje; metoda sintetičke kontrole; poslovne i potrošačke ankete; protučinjenična metodologija
Hrčak ID:
246652
URI
Datum izdavanja:
25.11.2020.
Posjeta: 2.171 *