Izlaganje sa skupa
Hrvatska izvještajna novinska agencija Hina- što nakon 15 godina?
Sažetak
Novim je Zakonom iz godine 2001. Hini, kao javnoj ustanovi posebne vrste, zajamčena financijska i poslovna samostalnost što je temelj i njezine uredničke neovisnosti. U sladu s europskim standardima, novim zakonodavnim rješenjem učinjen je i važan pomak u financiranju Hine. Umjesto financiranja iz državnih potpora, financijski odnosi Hine i države sada se temelje na ugovorima o skupnoj pretplati na informativne usluge. No, i u takvom poslovnom i tržišnom pozicioniranju Hine ostale su bez potpunog odgovora neke dvojbe. One postoje i u nekim drugim srednjim i malim europskim novinskim agencijama, osobito u zemljama s manjim potencijalima
medijskog tržišta. S jedne strane Hinina je prva zadaća što potpunije udovoljiti temeljnim informativnim
potrebama hrvatske javnosti, dakle ispunjavati zadaće od javnog
interesa kroz Opći servis vijesti. Te zadaće se ne mogu reducirati niti financirati polazeći samo od komercijalnih kriterija. Naprotiv. U uvjetima dramatične komercijalizacije medija troškovi ozbiljne agencijske informacije ostaju vrlo visoki, a komercijalna im vrijednost pada. Postoje još i zakonske obveze poticanja pluralizma medija, što zapravo znači da Hina svoje proizvode i usluge ne može jednakomjerno naplaćivati na svim dijelovima tržišta.
Drugi dio dvojbe sadržan je u pitanju – što ubuduće činiti sa specijaliziranim informativnim servisima i uslugama koje medijski i ostali korisnici danas trebaju i traže? Hina ih je pokrenula desetak, ali s obzirom na imperativ podizanja profesionalne razine Općeg servisa vijesti, u Hini nije bilo dovoljno ni kadrovskih ni financijskih potencijala da se oni razviju do doista isplative razine. Nabrojit ću samo nekoliko takvih “mrtvih kapitala”: baza podataka Eva sada
obuhvaća samo Hinine vijesti, a bilo bi je moguće razviti do cjelovitijeg medija – monitoringa; Hina-web sa svim svojim komparativnim prednostima može prerasti u profitni news-web, foto-servis, OTS, multimedijske usluge. Te djelatnosti,
izrasle na novim potrebama tržišta, novim tehnologijama i s komercijalnim potencijalima, trebalo bi tom tržištu u cijelosti i izložiti.
Na tom tragu može se zamisliti buduće poslovno-pravno organiziranje Hine u dva dijela: neprofitni, u postojećem pravno-organizacijskom okviru neprofitne javne ustanove i drugi, profitni, otvoren prema poslovnim partnerima koji bi u takve projekte bili spremni uložiti svoja znanja ili novac.
Ključne riječi
Hina; tržišna pozicija; neprofitni servis; profitni servis
Hrčak ID:
22962
URI
Datum izdavanja:
20.6.2006.
Posjeta: 3.368 *