Izlaganje sa skupa
Novinske agencije, profesionalni i tržišni izazovi: Primjer Slovenske novinske agencije
Igor Vezovnik
Sažetak
Slovenska tiskovna agencija (STA) utemeljena je 24. svibnja 1991. Osnivači su
bili Republika Slovenija i privatna tvrtka INI. Bilo je zamišljeno da će STA kasnije
prerasti u zadrugu u vlasništvu slovenskih medija. To se nije dogodilo.
Sada je država njezin 100 postotni vlasnik.
Osnutak STA bio je plod težnji civilnoga društva za promjenama u tadašnjem
jugoslavenskom prostoru masovnih komunikacija i potreba samostalne slovenske
države da domaćoj i inozemnoj javnosti ponudi informacije o događajima
u Sloveniji.
Slovensko medijsko tržište je malo pa cijene koje postiže ne omogućuje preživljavanje
STA samo od prodaje servisa medijima. Rad agencije omogućuje
Vlada Slovenije kao kupac servisa STA. Time neposredno omogućuje da se i
financijski slabi mediji, mogu koristiti servisima STA. Mislim da bi potporu
medijima i izdvajanje financijskih sredstava za rad STA trebalo sustavno riješiti,
primjerice uspostavom posebnog fonda za potrebe medijskih izdavača.
Unatoč tome što STA nije neposredni suparnik slovenskim medijima, neki veći
slovenski mediji agenciju osjećaju kao konkurenciju. Razlozi za to nisu samo
iracionalni. Kvalitetnim servisom, STA omogućuje manjim medijima dostup do
informacija koje sami ne bi mogli prikupiti, te tako smanjuje konkurentnu
prednost medija s jačim uredništvima, i nehtijući zadire u utakmicu na medijskom
prostoru.
Činjenica da je novinska agencija u 100-postotnom vlasništvu države, otvara
mogućnost zloporabe informativnih servisa za ostvarenje političkih interesa
svake aktualne političke vlasti. Da se to ne bi događalo, u Zakonu o medijima i propisima STA zapisana su pravila koja jamče novinarsku i uredničku autonomiju
novinske agencije.
Sama pravila nisu dovoljno jamstvo da će rad urednika i novinara biti neovisan
i profesionalan. Od presudne je važnosti zajedničko i pojedinačno stajalište
samih novinara i urednika. Važnu ulogu u osiguranju profesionalnog rada
novinara i urednika imaju strukovne udruge i znanstvene institucije, koje se
bave pitanjima medija i komuniciranja.
Ključne riječi
Slovenska novinska agencija; slovensko medijsko tržište; korisnici
Hrčak ID:
22971
URI
Datum izdavanja:
20.6.2006.
Posjeta: 2.346 *