Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Slika parobroda Adria pronađena u Dubrovniku i neka usputna opažanja

Marin Vokić ; K-R centar
Denis Vokić ; Sveučilište u Dubrovniku
Sanja Serhatlić ; Sveučilište u Dubrovniku


Puni tekst: hrvatski pdf 720 Kb

str. 103-120

preuzimanja: 273

citiraj


Sažetak

Slika je pronađena u privatnom vlasništvu u Dubrovniku u stanju znatne oštećenosti. Izrađena je u tehnici gvaša na papiru. Vlasnik nije znao ništa o portretiranom brodu, podrijetlu slike, ni autoru. Jedina identifikacijska oznaka je natpis Adria na pramcu.
Člankom se prezentira zatečeno stanje slike i promjene napravljene konzervatorsko-restauratorskim zahvatom te istraživanja u svrhu spoznavanja koji je brod prikazan i tko je autor slike.
Za fizičko očuvanje i prezentaciju slike trebalo je sliku kvalitetno konzervirati i restaurirati, te je uokviriti na konzervatorski i estetski prihvatljiv način. Konzervatorsko-restauratorski zahvat ne donosi nikakvu novost u smislu tehnološke inovacije, ali je znanstvenim pristupom i visokom razinom izvedbe rezultirao iznova vjerodostojnim i atraktivnim djelom.
Pretraživanjem brodarskih, brodogradilišnih i osiguravateljskih baza podataka i usporedbama osobina parobroda, a nadasve usporedbom s razglednicama i fotografijama utvrđeno je o kojemu se brodu radi. Prikazani brod je jedan od trinaest parobroda koje se može povezati s nazivom Adria.
Istraživanjem slika srodnoga slikarskog rukopisa u potrazi za autorom, na Trsatu je pronađena slika identičnoga slikarskog rukopisa, identičnih materijala i ugođaja… potpisana imenom Vincenza Luzza i datirana 1893. godinom. Još nekoliko potvrda istom autoru našlo se na temelju komparacije načina slikanja. Tako su ranije nepoznatoj slici kontekstualizirani značaj i značenje: koji je to brod, kakve su mu bile osobine, kakva je bila povijest i sudbina broda, tko je slikar, kakva je bila i kakva je danas reputacija toga slikara.
U literaturi se navodi kako je slikarske rukopise unutar obitelji Luzzo teško razlikovati, ipak, ovim istraživanjem su uočene neke osobine slikarskog rukopisa kojima se razlikuju Giovanni-otac, Giovanni-unuk, Vincenzo i Antonio. Na temelju tih opservacija, ovim člankom se uz sliku parobroda Adria još neke slike usputno atribuira ili deatribuira ili se dodatno precizira ranije objavljeno.

Ključne riječi

papir, gvaš, restauriranje, parobrod Adria, Vincenzo Luzzo

Hrčak ID:

248618

URI

https://hrcak.srce.hr/248618

Posjeta: 477 *