Pregledni rad
https://doi.org/10.29162/ANAFORA.v7i2.8
Teška vremena i humanističko obrazovanje. Tko danas uopće čita Dickensa?
Ljubica Matek
orcid.org/0000-0003-2373-2418
; Filozofski fakultet Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Osijek, Hrvatska
Sažetak
Rad iščitava roman Charlesa Dickensa Teška vremena (1854) kroz prizmu problematike obrazovanja. U romanu se prikazuje racionalistički, pozitivistički, empirijski usmjeren obrazovni sustav koji se isključivo temelji na činjenicama i zabranjuje svaki oblik mašte ili umjetničkog rada i razmišljanja, a napose čitanje književnih djela. Prikazom sudbine likova (učenika Gradgrindove škole), propituje se opravdanost i učinkovitost takvog utilitaristički usmjerenog obrazovanja, dok se odgojem i odrastanjem Sissy Jupe, utemeljenom na humanističkim vrijednostima, prikazuje alternativa takvom obrazovnom procesu. U zaključku se ističe nužnost cjelovitog obrazovanja osobe kao društveno i moralno poželjnije alternative od obrazovanja radnika za tržište te se naglašava uloga književnosti i čitanja u procesu sazrijevanja, socijalizacije, razvoja empatije i samoaktualizacije.
Ključne riječi
Charles Dickens, Teška vremena, obrazovanje, književnost, mašta
Hrčak ID:
250586
URI
Datum izdavanja:
30.12.2020.
Posjeta: 2.565 *