Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22210/govor.2020.37.09

Sintaktičke sposobnosti djece koja mucaju

Ana Leko Krhen orcid id orcid.org/0000-0001-6118-1755 ; Edukacijsko‐rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Gordana Hržica orcid id orcid.org/0000-0001-6067-9148 ; Edukacijsko‐rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Natalija Kokot ; VaLMod centar logopedija, Varaždin, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 318 Kb

str. 179-204

preuzimanja: 500

citiraj


Sažetak

Ideja o povezanosti mucanja i jezika potiče istraživanja niz godina, no rezultati nisu jednoznačni. Neka su istraživanja pokazala da su jezične sposobnosti djece koja mucaju (DKM) slabije, dok druga nisu utvrdila razlike u odnosu na vršnjake urednoga govornog razvoja (DKNM). Ciljevi su rada ispitati razlike u razumijevanju i proizvodnji sintaktičkih struktura između djece koja mucaju i djece koja ne mucaju, te ispitati povezanost sintaktičkih sposobnosti djece koja mucaju i jakosti mucanja. U istraživanju je sudjelovalo petnaestero djece koja mucaju i petnaestero koja ne mucaju. Jakost mucanja ispitana je instrumentom za ispitivanje jakosti mucanja (Stuttering Severity Instrument – SSI). Korišten je i test razumijevanja gramatike (TROG-2:HR) te hrvatska inačica višejezičnoga instrumenta za procjenu pripovijedanja (Multilingual Assessment Instrument for Narratives – MAIN). Izračunate su prosječna duljina komunikacijske jedinice, koja je pokazatelj sintaktičke složenosti u jezičnoj proizvodnji, te gustoća klauza. Viši rezultat na ovoj mjeri znači da je ispitanik u nekome jezičnom uzorku upotrijebio više zavisnosloženih rečenica. Rezultati su pokazali da se DKM ne razlikuje od DKNM-a na testu TROG-2:HR, kao ni prema prosječnoj duljini komunikacijske jedinice i gustoći klauza (pismeno i usmeno). Ne postoji značajna povezanost između jačine mucanja i prosječne duljine komunikacijske jedinice i gustoće klauza. Rezultati se mogu tumačiti u smjeru nepostojanja razlika u jezičnim sposobnostima dviju skupina ispitanika, ali ih je potrebno oprezno interpretirati zbog mogućega utjecaja terapije na jezične sposobnosti.

Ključne riječi

dječji jezik, mucanje, sintaktičke sposobnosti, prosječna duljina komunikacijske jedinice, gustoća klauza

Hrčak ID:

254749

URI

https://hrcak.srce.hr/254749

Datum izdavanja:

26.3.2021.

Posjeta: 1.159 *