Izvorni znanstveni članak
USPJESI I TEŠKOĆE JEDNE IMPLEMENTACIJE PARADIGME “AKTIVNOGA UČENJA” U SVEUČILIŠNOJ FIZICI
Josip Sliško
Rebeca Medina Hernández
Sažetak
Postaviti studente u centar edukativnog procesa i iskoristiti rezultate edukativnih istraživanja bazične su karakteristike važnog pokreta čiji je cilj poboljšati učenje u mnogim sveučilišnim kursovima. Za kursove mehanike postoji eksperimentalna evidencija da didaktika s “aktivnim studentima” daje bolje rezultate nego didaktika s “aktivnim profesorom i pasivnim studentima”. U ovome se radu prezentiraju prvi rezultati implementiranja didaktike koja potiče aktivno učenje na jezuitskom sveučilištu u Guadalahari (ITESO).
Odlučili smo se za format implementacije u kojem nema profesorskog predavanja i u kojem se naglašavaju kognitivni i metakognitivni aspekti učenja. Znanja prijeko potrebna za rad u učionici studenti su dužni stjecati uz pomoć zadaća čitanja. Razumijevanje čitanog teksta potiče se sugestijom da je važno identificirati nerazumljive dijelove, elaboracijom nedovoljno razrađenih dijelova (self-explication) i konstrukcijom konceptualnih mapa. Kvaliteta produkata čitanja s razumijevanjem i rezultati kratktih testova za provjeru naučenog daju studentima priliku da čitanjem ostvare 20% od moguće maksimalne ocjene.
U učionici studenti razmatraju konceptualna pitanja (u verbalnom formatu, bez video ilustracije ili s njom) i rješavaju probleme uz pomoć ekspertne strategije (vizualizacija problemske situacije, pojmovna analiza, matematičko modeliranje, verbalno planiranje puta do rješenja, matematička realizacija plana, analiza rješenja i zaključci u vezi s ulogom koju riješeni problem ima u postignutom znanju).
Dizajn laboratorijskih vježbi bazira se na sekvenci POE (Predict – Observe – Esplain), u kojoj studenti prvo “lansiraju” predviđanja s obrazloženjima, opažaju realizaciju fenomena i poslije objašnjavaju eventualne razlike između predviđenog i opaženog.
Glavni problemi implementacije ove didaktike jesu otpor koji studenti pokazuju prema čitanju s razumijevanjem i njihovo (pogrešno) vjerovanje da je profesorovo predavanje nužan uvjet za njihovo učenje.
Ključne riječi
Aktivno učenje, grupno učenje, učenje putem čitanja, rješavanje problema, konceptualne mape, video kao sredstvo učenja, sekvenca predvidjeti – opažati – objasniti, tradicionalna nastava
Hrčak ID:
2339
URI
Posjeta: 1.996 *